2016.1E – International Edition

Content: Ville-Matias Heikkilä: Slow and steady Pico-8 Doomsday machines 256-byte programs History of Soviet and Eastern Bloc computers Mikko Heinonen: We upgraded your device, it’s ruined! Abandonware – the controversial software graveyard […]

Lue lisää

2016.1

Sisällys: Valhe Kouneli: Tuntemattoman äärellä Kirja: Suuret seikkailupelit Janne Sirén: Sankarimyytti Pico-8 Ronja Koistinen: Facebook – ryhmäkeskustelun musta aukko Kielikurssi bitteinä Jukka O. Kauppinen: Teknologian turhakkeita ja säilykkeitä Kolaroinnin korkea veisu Kotimaisen […]

Lue lisää

2016.1E – Sample

An eight page sample teaser in English for the Skrolli International Edition crowdfunding campaign released on 9.2.2016. Contains short excerpts from three stories that were chosen to represent a few of the […]

Lue lisää

2015.4

Sisällys: Kirja-arvostelu: Hello Ruby Mikrokivikausi Unelma kaikesta pilvessä (Solu) Pelaamalla koodaajaksi (ohjelmointipelit) Hitler-videomeemien anatomia Armottomat pikselit (Villin lännen pelit) Teknologia diabeetikon apuna Internetin hallintomallit Janne Sirén: Omakoodia omahoitoon C++ standardimankelissa Postipalsta Turku […]

Lue lisää

2015.3

Sisältönä mm.
Pelimusiikin ammattilainen kertoo
MenuetOS
Tietokone typografian tuhoajana
Neuroverkko uneksimaan
Vim
Maasta Kuuhun – ja ehkä takaisin
Lisää tallennustilaa Amigaan
Everdrive

Lue lisää

2015.2

Sisältönä mm.
Kuvamerkkien uusi aika
UNSCII uudistaa
Ei näin! Neogeo-perheen tyyris tarina
Upeat ja unohdetut UNIX-koneet
Speedrunien vimma
Mittausdataa Jollasta
Croutonilla lisäkiiltoa Chromebookiin

Lue lisää

2015.1

Sisältönä mm.
Kirja-arvio: Verkko suljettu
Tarinoita BBS-alamaailmasta: Entinen purkkihäirikkö muistelee.
Kuusnepa kisakuntoon: Miten onnistua Commodoren kanssa vuonna 2015?
Pornopelit: Nyt puhutaan reilusti siitä itsestään. Pelaamisesta.

Lue lisää

2014.4

Sisältönä mm.
Ohjelmointia lasten ehdoilla: Resurssikeskus Linkissä tenavasta tulee taitaja.
Nettiskeptikon käsikirja: Kirjaesittelyssä Virtual Unreality.
Android Wear – kehitys haltuun: Näin komennat puettavaa konetta.
Tekoäly porttamaan MSX-pelit: Sovellus kääntää sovellusta.

Lue lisää

2014.3

Sisältönä mm.
Tietokonemuistoja: tuoreen tutkimuksen tuloksia
Kolumni: Mihin tablettia tarvitaan?
Graffathon 2014
Peligrafiikan uusi perusta
Korvikehoitoa pilviriippuvaiselle
Forth-ohjelmointikieli esittelyssä
Peliautomaattien pelastajat
GNU Emacs

Lue lisää

2014.X – Assyspessu

Sisältönä mm.
Pakina – takaisin messukeskukseen ja muutama parannusehdotus
Kymmenvuotinen nokkapokka – ASD vs. FLT
Sanomalehtikatsaus (90-luvulle)
Lanit ennen laneja – muinaista pelien verkotusta
Tule Demoscene-klubille!
Kun Assyt menivät pilalle – pelaajien maihinnousu
Boozembly – Assemblyn varjofestivaali
Demoskenevisa!
Lukijoiden Assemblymuistoja

Lue lisää

2014.2

Sisältönä mm.
Voikko-oikoluku
Koodikoulussa
Prolog – ohjelmointia logiikan keinoin
Kuuslankun kamppailukumppanit
Maailman herruuden ABC
Lerput ja korput nykykoneissa
Ohjelmoi Jollaa
OpenGL-ohjelmointi, osa 5
Kirjat: ohjelmointia lapsille
Jumala koneesta
Ensikosketus Haskelliin

Lue lisää

2014.1

Sisätönä mm.
Parempi binäärihaku
Kirjaesittely: Bit Bang
Retrofuturismi: Tulevaisuus, joka luvattiin
Visuaalisen simulaation monet muodot
Pure Data
Aikaetsivä
Batmud
Vapauta rauta roskiksesta
Supertietokoneet
Vampire 600 -turbokortti Amigaan

Lue lisää

2013.4

Sisältönä mm.
Skrolli Piilaaksossa
Tietoverkkokulttuuri ennen Internetiä
3D-tulostin – uuden ajan jeesusteippi
Common Lisp, ohjelmoitava ohjelmointikieli
Uutisryhmät: keskustelua ilman krumeluureja
Tekstipelit viideltä vuosikymmeneltä
Mariohakkerin ABC
Legendojen paluu: Ultiman ja Wastelandin perilliset
Fanikäännösprojektit
Sarjakuva: nuoruuteni pelien parissa

Lue lisää

2013.3

Sisältönä mm.
Tapahtumaraportteja: Assembly 2013 ja OHM 2013
OpenGL- ja QML-ohjelmointisarjat jatkuvat
Muokattava käyttöliittymä Arduinolle
PDP-1: Emulaattorimatka hakkerikulttuurin juurille
Atari 2600 ja Star Wars
Tikku-ukoista pikselitisseihin: bittipornon kulttuurihistoriaa
Rogueliket
IRC on paras

Lue lisää

2013.2

Sisältönä mm.
Langattoman näppäimistön salakuuntelu
Miksi demot ovat niin tympeitä?
Homebrew: kotipolttoista kehitystä konsoleille ja kotitietokoneille
Ohjelmoitavan Legon historia
Dwarf Fortress
SQL-injektiot
Ei näin: Konix Multisystem
Kolumnit: Markku Alanen, Tapio Berschewsky

Lue lisää

2013.1

Sisältönä mm.
Mandelbrotin 3D-perilliset
Mitä klassikkokoneille kuuluu nykyään?
QML – deklaratiivisten käyttöliittymien alkeet
3D-rajapintojen lyhyt historia (OpenGL-sarjan ensimmäinen osa)
Vanhojen bittien pelastajat
Ilmaiset strategiaklassikot – nojatuolikeisarin uudet vaatteet
Tuomiopäivän koneet

Lue lisää

2012.0

Skrollin ”nollanumero” julkaistiin Wärkfest-tapahtumassa 20.10.2012.
Parissa viikossa koostettua nelisivuista maistiaista jaettiin ilmaiseksi.
Tästä kaikki alkoi!

Lue lisää