2017.3

Sisältönä mm.
Lentosimulaattorien maailmanhistoria
Scratch – Leluohjelmointikielten ykkönen
Kurkistus tuonpuoleiseen
Kyberpunkin perusteet
Älysopimukset
Radioamatööriliikenne digitalisoituu
Vähemmän bittejä per biitti
Vammala Party halki vuosikymmenten

Lue lisää

2017.1E – International Edition

Content e.g.
Esoteric programming languages
Contrary computers
R – A language for data analysis
Dust off your Amiga 500
Build a USB joystick adapter
Pro Pilkki
Researching the demoscene

Lue lisää

2017.2

Sisältönä mm.
Donnie Werner
Nokia 3310
NodeMCU – avain esineverkkoon
Muistatko, kun monitori säteili?
Stringologia
Wolfensteinin perintö
Koodia Game Boylle kotikonstein
JOKstoriaa alkaa

Lue lisää

2017.1

Sisältönä mm.
Disobey
Riippuvuuksientarkistimet
Daydream – Uuden sukupolven ilotikku
R-ohjelmointikieli
M.U.L.E. – Klassikkopelin paluu
Esineverkot
Pro Pilkki
Demoskeneä tutkimassa

Lue lisää

2016.4

Sisältönä mm.
Robogem
Unohda pilvi, nyt tulee sumu
OWASP kumppaneineen
Techbrief Skrollin silmin
Taivaantutkijat ilman putkia
CAVE – erilainen keinotodellisuus
Rakenna oma lava tansseille
Hakkerikisat

Lue lisää

2016.3

Sisältönä mm.
Hajautetut torrentit
Keinotodellisuus nyt
Virtuaalisilmikko kannettavalla
Esoteeriset ohjelmointikielet
The International
Sähköautot
Taistelurobotit kohtaavat kehässä
Kovempi kuin kuvittelet: Vic-20

Lue lisää

2016.2

Sisältönä mm.
150 vuotta virtuaalitodellisuutta
Go-tekoäly
Neuroverkko taidemaalarina
Tietojenkäsittelyteoria
Älypuettavat
Debuggaamassa it-alan sukupuolijakoa
Simulaatio 2016

Lue lisää

2016.1E – International Edition

Content e.g.
Doomsday machines
256-byte programs
History of Soviet and Eastern Bloc computers
Abandonware – the controversial software graveyard
Beautiful, forgotten UNIX hardware
Entry-level soldering
Illuminatus

Lue lisää

2016.1

Sisältönä mm.
Kirja: Suuret seikkailupelit
Pico-8
Kielikurssi bitteinä
Kolaroinnin korkea veisu
Kotimaisen BBS-kulttuurin juurilla
Libreoffice kuuluu kaikille
Kaunis kuva Nintendoon
PETSCII: merkkejä, taidetta ja nostalgiaa

Lue lisää

2016.1E – Sample

An eight page sample teaser in English for the Skrolli International Edition crowdfunding campaign released on 9.2.2016.

Lue lisää

2015.4

Sisältönä mm.
Hello Ruby
Mikrokivikausi: Eron hetki kun lyö, se miestä näin syö
Solu
Pelaamalla koodaajaksi
Hitler-videomeemien anatomia
Teknologia diabeetikon apuna
Internetin hallintomallit
BK-0011

Lue lisää

2015.3

Sisältönä mm.
Pelimusiikin ammattilainen kertoo
MenuetOS
Tietokone typografian tuhoajana
Neuroverkko uneksimaan
Vim
Maasta Kuuhun – ja ehkä takaisin
Lisää tallennustilaa Amigaan
Everdrive

Lue lisää

2015.2

Sisältönä mm.
Kuvamerkkien uusi aika
UNSCII uudistaa
Ei näin! Neogeo-perheen tyyris tarina
Upeat ja unohdetut UNIX-koneet
Speedrunien vimma
Mittausdataa Jollasta
Croutonilla lisäkiiltoa Chromebookiin

Lue lisää

2015.1

Sisältönä mm.
Kirja-arvio: Verkko suljettu
Tarinoita BBS-alamaailmasta: Entinen purkkihäirikkö muistelee.
Kuusnepa kisakuntoon: Miten onnistua Commodoren kanssa vuonna 2015?
Pornopelit: Nyt puhutaan reilusti siitä itsestään. Pelaamisesta.

Lue lisää

2014.4

Sisältönä mm.
Ohjelmointia lasten ehdoilla: Resurssikeskus Linkissä tenavasta tulee taitaja.
Nettiskeptikon käsikirja: Kirjaesittelyssä Virtual Unreality.
Android Wear – kehitys haltuun: Näin komennat puettavaa konetta.
Tekoäly porttamaan MSX-pelit: Sovellus kääntää sovellusta.

Lue lisää

2014.3

Sisältönä mm.
Tietokonemuistoja: tuoreen tutkimuksen tuloksia
Kolumni: Mihin tablettia tarvitaan?
Graffathon 2014
Peligrafiikan uusi perusta
Korvikehoitoa pilviriippuvaiselle
Forth-ohjelmointikieli esittelyssä
Peliautomaattien pelastajat
GNU Emacs

Lue lisää

2014.X – Assyspessu

Sisältönä mm.
Pakina – takaisin messukeskukseen ja muutama parannusehdotus
Kymmenvuotinen nokkapokka – ASD vs. FLT
Sanomalehtikatsaus (90-luvulle)
Lanit ennen laneja – muinaista pelien verkotusta
Tule Demoscene-klubille!
Kun Assyt menivät pilalle – pelaajien maihinnousu
Boozembly – Assemblyn varjofestivaali
Demoskenevisa!
Lukijoiden Assemblymuistoja

Lue lisää

2014.2

Sisältönä mm.
Voikko-oikoluku
Koodikoulussa
Prolog – ohjelmointia logiikan keinoin
Kuuslankun kamppailukumppanit
Maailman herruuden ABC
Lerput ja korput nykykoneissa
Ohjelmoi Jollaa
OpenGL-ohjelmointi, osa 5
Kirjat: ohjelmointia lapsille
Jumala koneesta
Ensikosketus Haskelliin

Lue lisää

2014.1

Sisätönä mm.
Parempi binäärihaku
Kirjaesittely: Bit Bang
Retrofuturismi: Tulevaisuus, joka luvattiin
Visuaalisen simulaation monet muodot
Pure Data
Aikaetsivä
Batmud
Vapauta rauta roskiksesta
Supertietokoneet
Vampire 600 -turbokortti Amigaan

Lue lisää

2013.4

Sisältönä mm.
Skrolli Piilaaksossa
Tietoverkkokulttuuri ennen Internetiä
3D-tulostin – uuden ajan jeesusteippi
Common Lisp, ohjelmoitava ohjelmointikieli
Uutisryhmät: keskustelua ilman krumeluureja
Tekstipelit viideltä vuosikymmeneltä
Mariohakkerin ABC
Legendojen paluu: Ultiman ja Wastelandin perilliset
Fanikäännösprojektit
Sarjakuva: nuoruuteni pelien parissa

Lue lisää

2013.3

Sisältönä mm.
Tapahtumaraportteja: Assembly 2013 ja OHM 2013
OpenGL- ja QML-ohjelmointisarjat jatkuvat
Muokattava käyttöliittymä Arduinolle
PDP-1: Emulaattorimatka hakkerikulttuurin juurille
Atari 2600 ja Star Wars
Tikku-ukoista pikselitisseihin: bittipornon kulttuurihistoriaa
Rogueliket
IRC on paras

Lue lisää

2013.2

Sisältönä mm.
Langattoman näppäimistön salakuuntelu
Miksi demot ovat niin tympeitä?
Homebrew: kotipolttoista kehitystä konsoleille ja kotitietokoneille
Ohjelmoitavan Legon historia
Dwarf Fortress
SQL-injektiot
Ei näin: Konix Multisystem
Kolumnit: Markku Alanen, Tapio Berschewsky

Lue lisää

2013.1

Sisältönä mm.
Mandelbrotin 3D-perilliset
Mitä klassikkokoneille kuuluu nykyään?
QML – deklaratiivisten käyttöliittymien alkeet
3D-rajapintojen lyhyt historia (OpenGL-sarjan ensimmäinen osa)
Vanhojen bittien pelastajat
Ilmaiset strategiaklassikot – nojatuolikeisarin uudet vaatteet
Tuomiopäivän koneet

Lue lisää

2012.0

Skrollin ”nollanumero” julkaistiin Wärkfest-tapahtumassa 20.10.2012. Parissa viikossa koostettua nelisivuista maistiaista jaettiin ilmaiseksi. Tästä kaikki alkoi!

Lue lisää