Cozmo – pikku robottiystäväni leikittää ja opettaa tekemään

Oma robottikamu on varmasti kiva haavekuva monen mielessä, ainakin jos on vaikkapa katsonut Wall-E-elokuvan. Mutta moinen on varmasti pelkkää tieteiskuvitelmaa, eikö vain? Ei Ankin mielestä.

Jenkkiläinen Anki on robottiikkaan ja tekoälyleluihin erikoistunut yritys, joka perustettiin alkujaan luomaan fiksuja, uuden aikakauden älykkäitä tekniikkaleluja. Viime vuonna perehdyimme firman huimaan Overdrive-tekoälyautorataan, jota käsiteltiin syvemmin Skrollin numerossa 2016.4 (lue PDF). Siitä on muuten tehty uusi versio, josta tulee juttua jossain vaiheessa! Nyt katseet suuntaavat kuitenkin firman uuteen vempeleeseen, jolla tähdätään tämän – ja tulevien – vuoden joulumarkkinoille, eli Cozmo-robokamuun.

Cozmo on hyvin sympaattinen pikku kaveri. Hän on iloinen, aktiivinen ja äänekäs pikku robotti, joka juttelee paljon ja touhuaa jatkuvasti. Cozmo tunnistaa ihmiset, juttelee näille ja kutsuu nimeltäkin. Kyllä, hän tunnistaa kuka kukin on. Hän on myös hyvin sympaattisen näköinen, eikä mikään ihme – designia haettiin pitkän aikaa version jos toisenkin avulla. Prototyypit muuttuivat koko ajan söpömmiksi, kunnes lopputulos on lopulta taitava tasapainottelu lapsia viehättävän ystävällisyyden, kivan kotirobotin ja aikuistakin ilahduttavan teknolelun välillä.

Cozmo

Tärkeä yksityiskohta on tietenkin ledinäyttö, robon kasvot. Laitteen suunnitteluvaiheessa pärstää testailtiin vaikka millaisilla fyysisillä versioilla, kunnes tajuttuun että tehdäänpä sille iso pää ja naama olkoon isokokoinen näyttö. Silloin on tilaa ilmeillä. Ja vaikka Cozmolla onkin vain silmät, voidaan hyvin suunnitelluilla ja animoiduilla silmillä ilmaista mitä ihmeellisimpiä tunnetiloja, etenkin sopivien ääniefektien kera.

Okei, Cozmo on siis söpö. Mutta mikä sen juttu on?

Cozmo on oikeastaan monta asiaa. Se – tai hän – on robokaveri. Teknolelu. Mielikuvituksen inspiroija. Ohjelmointiin ja tee-se-itse-puuhasteluun yllyttävä härpäke tulevaisuudesta.

Skrollin näkökulmasta viimeksi mainittu kulma on toki se kiinnostavin. Mikä tahansa, mikä innoittaa kokeilemaan, rakentamaan ja ohjelmoimaan on hieno juttu. Joten jos tämä kokeilemisen ja toivon mukaan onnistumisen ilo voidaan piilottaa hauskaan leluun, mikäs sen parempi. Jotain isille tai äiskälle, jotain myös muksulle.

Cozmo
Naamasta sen näkee – Cozmo miettii. Äänet, ilmeet ja aleet ovat riemastuttavan inhimillisiä.

CozmoCozmo

Cozmoa ohjataan ja käskytetään Android- ja iOS-laitteille saatavalla ohjelmalla, joka sisältää myös helpon ohjelmointityökalun.

Pikku wopotti

Pohjimmiltaan Cozmo on pikkuriikkisellä tietokoneella varustettu robotti, joka osaa toimia sekä itsenäisesti että kauko-ohjattuna kännykälle tai tabletille asennettua sovellusta käyttämällä. Sovellus tosin tarvitaan aina taustalle pyörimään, sillä Cozmo käynnistetään wlan-yhteyden kautta. Sitä tarvitaan myös Cozmon kalibrointiin ja ruokkimiseen. Niin, eihän pikku robo ilman evästä pärjää.

Pikkuroboksi Cozmo on monipuolinen ja osaava, sillä hän osaa käyttää näppärästi pikku nostintaan ja nostaa/laskea päätään. Sillä on myös korvat ja kaiutin, eli kaveri osaa reagoida puheeseen ja mekastaa takaisin. Telaketjuillaan robo kulkee eri nopeuksilla niin eteen- kuin taaksepäinkin ja kääntyy sulavasti halutulla nopeudella.

Robon lataamisen, mobiilisoftan asentamisen ja wlan-yhteyden luomisen jälkeen Cozmo on valmis tositoimiin. Sitä voidaan leikittää, sen kanssa voi pelata reaktiopelejä ja voipa kaverin pistää kauko-ohjaustilaankin, jolloin käyttäjä näkee laitteensa ruudulta Cozmon videokameran kuvan. Kun sen kanssa touhuaa, robolle avautuu pelihenkisesti uusia kykyjä ja toimintoja. Niitä voi myös avata eräänlaisilla kokemuspisteillä.

Cozmo
Eläimetkään eivät pelänneet sympaattista Cozmoa.

Yhteinen touhuaminen on hassua ja veikeää. Cozmo reagoi yllättävän kiintoisalla tavalla puuhasteluihin, tarkkailee ihmisiä ja tulee haastamaan näitä leikkimään tai fistbumppaamaan. Vapaaseen tilaan jätettynä se alkaa myös puuhastella omiaan, leikkimään itsekseen, laulelemaan ja niin edelleen. Pieneen laitteeseen on ahdettu paljon asiaa, ja sitä on toki myös mahdollista päivittää ajan mittaan Cozmon sovelluksen kautta.

Ankin kertoman mukaan wopotilla on monipuoliset tunneparametrit, jotka elävät ja muuttavat myös robon luonnetta.

”Se kehittää persoonaansa sitä mukaa kun sen kanssa leikitään. Sen tunteet vaihtuvat ja kehittyvät, se saattaa olla huolissaan tai pelätä, mutta myös iloita.”

Ja kyllähän sen sekä näkee että kuulee. Pikku laitteesta on tehty persoonallinen olento, joka on kuin lemmikki – eikä enää ihan pelkkä Tamagotchi.

Cozmo

Coodaa Cozmolla

Mitä Cozmo sitten tarkemmin ottaen sisältää? Se on valmistettu 360 osasta, ohjelmistokoodia on 1,8 miljoonaa riviä, sovelluksessa on 42 minuuttia musiikkia ja 128×64 pikselin OLED-kasvoissa on yli 1000 ruudun verran animaatioita. Mutta Anki ei valitettavasti halunnut kertoa laitteen tekniikan salaisuuksista tai jakaa speksejä. Äkkinäinen googlauskaan ei niitä paljasta. Ilmeisesti sen ohjelmisto kuitenkin hyödyntää myös älylaitteen prosessoria ja muistia, eli pikkurobon fiksuilu nojaa sekä laitteen omaan että kännykän tekniikkaan. Fiksu on vekotin.

Vaan mites se ohjelmointipuoli? Se hoituu kaksitahoisesti. Sovelluksessa itsessään on hyvin yksinkertainen ikonipohjainen Code Lab -ohjelmointityökalu, jolla laitteelle voi sorvata komentosarjoja käskyjä napsuttelemalla ja vetämällä. Selkeä systeemi kasvaa käyttäjänsä mukana, ja tarjoaa nopeasti positiivisia osaamisen kokemuksia. Kerrassaan oiva systeemi aloittelevalle robottihakkerille ja ohjelmoija-alulle, jolla syvempi koodi ei pysy vielä hyppysissä. Silläkin voi silti tehdä pitkiä, monimutkaisia prosesseja.

Syvemmälle päästään varsinaisen SDK:n avulla. Se avaa täydellisen pääsyn robotin sielunelämään ja kaikkiin toimintoihin. Robottia voidaan ohjelmoida tunnistamaan esineitä, laskemaan kulku- ja kiertoreittejä, käsittelemään objekteja ja tekemään melko lailla mitä vain, mikä suinkin on pikkuwopotin ulottuvilla. Huikean siistiä, sillä ainakin jenkkilässä moni oppilaitos käyttää Cozmoja robotiikan ja ohjelmoinnin opiskeluun. Roboja on ohjelmoitu muun muassa ajamaan kilpaa, kurvailemaan esterataa pitkin ja pelaamaan jalkapalloa, kaikki automaattisesti omien sensorien havaintojen ja tekoälyn tekemien päätösten kera.

CozmoCozmoCozmo

Cozmo-sovelluksella ohjelmointia. SDK:lla pääsee syvemmälle pinnan alle.

Tätä on pakko arvostaa, sillä kyllähän ohjelmoitava, fiksu ja toimiva pikkurobotti kuulostaa kovin scifiltä. Elämme muutenkin jännää aikakautta, sillä eihän tällaisen pienen älyrobotin rakentaminen olisi ollut mahdollista vielä viisi vuotta sitten, ainakaan mihinkään järkevään hintaan. Pelkät sensorit olisivat maksaneet enemmän kuin koko laite nyt. Tänään Cozmo on jo ihan tavallisen pulliaisen hankittavissa, joskin pienen lapsen leluksi se on toki turhan kallis, mutta tee-se-itse-askartelun välineenä sen hintalappua voi jo tutkia tarkemmin. Aikuisemmalle Cozmo on jo veikeä teknolelu ja etenkin oppilaitoksille se on verrattain edullinen harjoitteluväline robotiikan ja ohjelmoinnin käytännön opiskeluun.

Ja kun ohjelmointiharjoittelut on tehty, niin pöydälle voi päästää mellastamaan viisivuotiaaan tempperamenttisen riiviön, joka huvittaa, hymyilyttää ja haastaa pelaaman reaktiopelejä.

Eihän tästä voi kuin tykätä.

Checkpoint TV:n pieni ensikoklaus Cozmosta.

Cozmo on jo rajatusti myynnissä suomalaiskaupoissa. Aloitus- ja keräilypainosten hinta asettuu noin 250 euron paikkeille. Saatavilla on myös 35 euron kantolaukku ja 20 euron telaketjupakkaus.

Lisätietoja: https://www.anki.com/cozmo

Cozmo

  • Cozmon ulkonäon on suunnitellut Harald Belker, joka on muun muassa suunnitellut myös Batmanin Batmobile-auton, Tron-valopyörän ja Tron Legacy –elokuvan visuaalit.
  • Sen tekoälyä on tehty seitsemän vuoden ajan
  • Tällä hetkellä se tunnistaa ihmiskasvot ja yksittäiset ihmiset, samoin kuin vaikkapa koirat ja kissat, sekä näiden kasvojen ilmeet.
  • Robotin ohjelmistoa päivitetään ja laajennetaan koko ajan muun muassa uusilla eleillä, leikeillä, taidoilla ja älyllä.
  • Yksinkertaisempi ohjelmointityökalu sisältyy Android/iOS-sovellukseen, laajempi SDK-kehitysohjelmisto on ilmainen.
  • Muovisuudestaan huolimatta robotin väitetään olevan lastenkestävä.