Crate vs Bread – miten PC-peli toimii kuusnelosella?

Super Crate Box on hollantilaisen Vlambeer-studion esikoinen. Peli ilmestyi 2010 ja on niittänyt kiitosta kautta linjan. Tällä hetkellä toimintaräiskintä on saatavilla Steamissa ilmaiseksi, joten kokeilemisen tiellä seisoo vain oma viitseliäisyys. Paul Kollerin käännös, demake, Super Bread Box ilmestyi kaksi vuotta myöhemmin Commodore 64:lle.

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.1.

Lue myös: Demakeja PC-peleistä – Paul Koller kääntää nykypelejä Commodore 64:lle

Voit tilata lehden kätevästi täältä, niin voit lukea jutut kätevästi heti lehden saapuessa!

Teksti: Heikki Mustonen
Kuvat: Heikki Mustonen, Paul Koller, Vlambeer

Vlambeerin siunauksella tehty kuusnelosversio on valitettavasti sittemmin jo loppuunmyyty, mutta pelin voi ladata ilmaiseksi emulaattorille.

Alkuperäinen PC-esikuva.

Super Bread Box on tyylipuhdas yhden ruudun räiskintä. Tavoitteena on kerätä laatikoita, joista jokainen antaa yhden pisteen ja vaihtaa käytössä olevan aseen. Haasteena ovat viholliset, jotka etenevät ylhäältä alaspäin. Simppeli idea, mutta ohjaimen puristus ja kiroilu alkaa, kun vauhtia vähän lisätään.

Vlambeerin alkuperäisjulkaisu Super Crate Box on tyylillisesti jo valmiiksi retro, mikä ei varmasti ole ainakaan vaikeuttanut Paul Kollerin urakkaa. Pikseligrafiikka on selkeää, eikä värien tai efektien kanssa ole lähdetty revittelemään. Hellyttävien pääjalkaisten ampuminen on yhtä hauskaa kuin selkeää katsella. Näin on pelien molemmissa versioissa. Visuaalinen toteutus on onnistunut käännöksessä jopa niin hyvin, ettei alkuperäisen vähän tarkempaa resoluutiota ja laajempaa väripalettia osaa edes kaivata.

Eri versioita peräkkäin pelaillessa huomaa myös kontrollien samankaltaisuuden. Pikku teurastaja liikkuu, hyppää ja ampuu samalla tuntumalla molemmissa. Kontrollien tarkkuutta ja toimivuutta peilataan usein pelin yleisen rytmin kautta. Super Bread Box sykkii kuin säikähtäneen possun pumppu, eikä C64-versio jää tästä jälkeen. Pelien tahti on mutulla mitattuna sama, mikä on merkille pantava saavutus kasibittikäännökselle.

Kuusnelostelu.

Jos olisin etukäteen koettanut arvata, että mistä käännöksessä tingitään, niin pieleen olisi mennyt. Eihän kahdeksaan bittiin pysty mahduttamaan ihan jokaista juttua, mutta puutteita on vaikea löytää. Liekinheittimen toteutus on erilainen, mutta aseiden määrässä ja toiminnallisuuksissa ei ainakaan silmämääräisesti huomaa juurikaan muuta eroa. Jopa ruudun tärähtelyefektit ja minigunin fysiikat on ympätty mukaan.

Käännöstyön osalta ei ole vaikea ihmetellä Paul Kollerin tyytyväisyyttä. Super Bread Box on häkellyttävä näyte siitä, miten grafiikan ja musiikin lisäksi myös rytmi ja kontrollit ovat kääntyneet kuin hiilipaperikopioina. Tärkein, eli peli-ilo, on molemmissa identtinen, kuten myös turhautumisen kokemus ja ”kerran vielä” -efekti. Mainio kaksikko, jotka kannattaa kokeilla peräkkäin. Järjestyksellä ei ole väliä.

Lisätietoja: http://superbreadbox.com

Lisätietoja: https://rgcddev.itch.io/super-bread-box

Lue myös: Demakeja PC-peleistä – Paul Koller kääntää nykypelejä Commodore 64:lle

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.1.

Voit tilata lehden kätevästi täältä, niin voit lukea jutut kätevästi heti lehden saapuessa!