Paljonko siinä Salorassa oikein oli muistia?

Esimakua: Helsingin tietokone- ja pelikonsolimuseossa, Verkkokauppa.comissa Salora Fellown muistimääräksi kerrottiin 32 kilotavua – konfiguraatio, jota ei tietääksemme ollut olemassa edes laajennettuna. Myös suorittimen tieto on täysin väärä.

Eräs Skrollin kaltaisen aika-agnostisen tietotekniikkalehden haasteista on faktantarkastaminen. Teknisyys jo itsessään sisältää haasteen: yksikin bitti vinossa kun on tietokonelehdessä virheen merkki (paitsi jos aiheena on glitch-taide, kuten Skrolli 2018.3:ssa sivulta 21 alkaen). Lisätään soppaan vielä liikkuminen vuosikymmenten – välillä jopa vuosisatojen – aikajänteellä ja keitos on ajoittain melkoinen.

Skrollilla on ilo ja onni saada artikkeleita intohimoisilta ja asiantuntevilta tietotekniikan harrastajilta, jotka kirjoittavat asioista, joita he rakastavat ja joista he tietävät – tai jos eivät rakasta, niin ainakin tietävät, kuten tämän esimerkin tapauksessa. Lähtökohtaisesti materiaali on siis kovaa kamaa, niin kovaa, että sellaista on harvoissa ”vain työkseen” raportoivissa ammattijulkaisuissa totuttu näkemään. Kirjoittajamme oikeasti elävät niitä asioita, joista puhuvat.

Vaativia kirjoittajiamme vaativampia ovat vain tietäväiset lukijamme. Niinpä olemme tottuneet käymään valmistuvan lehden sisältöä kielellisen ja visuaalisen vedoskorjailun lisäksi ahkerassa faktantarkastusmielessä – vainoharhaisuuden rajoja koetellen. Joskus lipsahduksia sattuu meillekin, minkä vuoksi ajoittain Skrollissakin on pieni errata (uudessa Skrolli 2018.3 sivulla 39). Mutta mikään nippeli ei ole Skrollissa liian pieni ollakseen penkomisen arvoinen, kun se huomataan.

Tämä pieteetti vei meidät tänäkin syksynä mielenkiintoiselle matkalle, jonka aikana jouduimme moneen kertaan kyseenalaistamaan retroskenen vallitsevan tietämyksen.

Salora Fellow -arvoitus

Uuden Skrollin 2018.3 sivuilla 58-60 on vanhojen tietokoneiden harrastajan Ismo Utriaisen artikkeli Salora Fellow – ja Mattel Aquarius -kotitietokoneista, parista vähemmän onnistuneesta 1980-luvun alun tarjokkaasta. Artikkeli käyttää niistä muun muassa sellaisia mairittelevia sanoja kuin hutipuraisu, tyhjä arpa ja tylsä kaveri. Eipä siitä sen enempää, loput lehdessä.

Se, mihin tällä kertaa takerruimme tarkastuksissamme, oli RAM-muistin määrä. Mattel Aquariuksen osalta tästä ei ollut epäselvyyttä. Tunnetun länsimaisen lelujätin (mm. Fisher-Price ja Barbie) tuotteena sen kosminen surkeus on hakattu englanninkielisen historian kivitauluihin, sisältäen muistimäärän: neljä kilotavua. Se oli julkaisuvuonna 1983 vähän – kilotavu vähemmän kuin jo kolme vuotta aikaisemmin julkaistussa Commodore VIC-20:ssä ja peräti 60 kilotavua vähemmän kuin edellisen vuoden C64:ssä…

Historiankirjoitus ei ole kohdellut tuota salolaista veitikkaa, Salora Fellowta, yhtä brutaalisti. Muistimäärään kun on jätetty reilusti epämääräisyyttä – ja ilmaa. Tausta oli toki kirkkaana tiedossa: Ennen liittymistään Nokiaan vuonna 1995, Salora oli tunnettu suomalainen viihde-elektroniikan valmistaja. Kotimikrokuumeen noustessa 1980-luvun alussa, myös Salora päätti rynnistää markkinoille. Se lisensoi hongkonglaiselta VTechiltä pari tietokonemallia, jotka pakattiin Saloran väreihin. Toinen niistä oli VTech Laser 200, josta kuoriutui Salora Fellow.

Muistimäärä vaan oli meille ja muille mysteeri sekä Saloran Fellown että VTech Laser 200:n osalta. Tuon ajan tietokoneissa kun ei aina ollut inforuutuja, joista tällaiset speksit saisi suoraan näkyviin. Ei tosin sillä, etteikö muistimäärästä olisi ollut tarjolla tietoa – ongelmallisesti vaan lähes kaikki modernit lähteemme kertoivat eri tietoja. Vain yksi niistä oli lopulta oikeassa.

Retroskenen fail

Niin arkinen kuin se onkin, avoin verkkotietosanakirja Wikipedia on usein ihan käyttökelpoinen ensiaskel tietotekniikan historian faktatiedon tarkastamiseen. Juuri tietokoneharrastajat ovat Wikipedian suurkuluttajina myös sen ahkeria päivittäjiä. Koska Salora Fellow oli lähinnä pohjosmainen harvinaisuus, aloitimme tarkastamalla Wikipediasta alkuperäisen VTech Laser 200:n muistimäärän. Kenties englanninkielinen lähde olisi suurimman joukkovoiman perusteella luotettavin lähtökohta.

Tieto kuului: ”6-22KB USER-RAM + 2KB VRAM.” Englanninkielinen Wikipedia antaa siis ymmärtää, että Laser 200:ssa – ja siten Fellowssa, joka samalla Wikipedia-sivulla myös mainitaan – oli vakiona kuusi kilotavua muistia ja kaksi kilotavua kuvamuistia, eli yhteensä 8 kt RAMia. Näyttää selkeältä, joskin VRAM-sanan käyttö on hieman kyseenalaista, se kun tarkoittaa tänä päivänä varsin eri asiaa.

Mutta kun kurkistimme varmuudeksi myös suomenkieliselle puolelle, kerrottiin Salora Fellowlla olleen muistia vain ”4 kB (2 kB voitiin käyttää grafiikalle)” eli puolet tästä. Oliko Laser 200:lla ja Fellowlla todella eri määrä muistia? Vai onko jompikumpi tai molemmat sivut väärässä? Tässä vaiheessa rutiinitarkastus muuttui selvitystyöksi.

Seuraava tarkastuskohteemme oli ansiokas old-computers.com-museosivusto, jolla oli oma sivunsa Salora Fellowlle: ”RAM 6 KB – Up to 64 KB with memory addons”, ”VRAM 2 KB”. Old-computers.com kertoi siis samaa kuin englanninkielinen Wikipedia Laser 200:sta, tosin muistin laajennettavuudesta oltiin optimistisempia. Tässä löytyikin Wikipediasta virhe: VTech Laser 200 ja Salora Fellow todella olivat laajennettavissa 64 kilotavun muistiin.

Valitettavasti tätä tietoa emme varsinaisesti olleet etsimässä, eikä old-computers.com oikein muutenkaan ratkaissut kysymystä vakiomuistin määrästä. Vaikka se periaatteessa antoi Wikipedialle tulitukea, ristiriidat muistin laajennettavuudesta lisäsivät epäilyksiämme Wikipediaa kohtaan. Kaikki ei nyt täsmää.

Englanninkieliseltä Wikipedia-sivulta löytyi toinenkin ristiriitainen vihjaus. Sivun leipätekstin mukaan Laser 200:n PAL- (kuten Fellow) ja Secam-malleissa olisi eroja muistin määrässä: ”8 kB RAM (2 kB for video memory) for the PAL model, whilst the NTSC and Secam models had 6 kB RAM (2 kB for VRAM)”. Kun tarkkaan lukee, lause myös jättää epäselväksi lasketaanko ”VRAM” mukaan 6-8 kilotavun RAM-määrään, vaiko sen lisäksi…

Aikalaislähteet laulavat

Sama epävireinen hoilaus jatkui muillakin vanhoja tietokoneita listanneilla sivustoilla, epäilemättä ketjureaktiona. Riippuen ketä uskoo ja miten tekstiä luetaan, Fellowssa oli 4, 6, 8 tai peräti 10 kilotavua RAMia, sisältäen 2 kt kuvamuistin – viimeisestä ei sentään ollut epäselvyyttä. Ei kai tätä liikaa sovi ihmetellä: VTech Laser 200/Salora Fellow oli lopulta pieni ja merkityksetön vaihe kotitietokoneiden historiassa. Sitä koskevat tietolähteet eivät yllä samaan laatutasoon kuin suositumpien klassikkokoneiden kohdalla.

Asiaa ei helpota, että koneesta julkaistiin useita erilaisia maa- ja markkinakohtaisia versioita. Tällaisten erot kun ovat aina melkoista salatiedettä. Olikin aika todeta, ettei retroskene tiedä Fellowsta hevonkukkua ja sukeltaa sen sijaan kotimaisiin aikalaislähteisiin. Valitettavasti Salora, kenties muistimääränsä häpeillen, oli jättänyt tiedon pois ensimmäisestä ja toisestakin esitteestä, jotka löysimme. Jopa myyntipakkauksen tuiki tärkeät ulkomitat ja paino löytyivät, mutta vakiomuistimäärää ei.

Skrollin oman pelikonepeijoonin Manu Pärssisen kokoelmista löytyi kuvatiedon perusteella lupaava Salora Fellow Tekninen käsikirja, mutta tässäkin vedimme aikataulullisen vesiperän – kirjaa ei saataisi ajoissa varastosta. Salora-guruna Manu auttoi kuitenkin selvitystyössä.

Lopulta natsasi. Salora mainitsi Fellown muistimäärän lehtimainoksessa, ”perusosassa 4 Kt RAM-muisti, lisämoduulilla 16 tai 64 kilotavua”. Kaikkien aikojen ensimmäinen Mikrobitti-lehti 1/1984 vahvistaa tiedon kuuluisassa suklaapatukkavertailussaan: ”koneen perusversion käyttäjän muisti on pieni, vain 4 kilotavua. Vajaalla tuhannella markalla sen voi laajentaa 64 kiloa isommaksi.” Tässä Mikrobittikin saattaa tosin tehdä pienen virheen. Toisten lähteiden mukaan muistia ei voi laajentaa ”64 kilotavua isommaksi”, vaan 64 kilotavuun, joka on 8-bittisen Z80-suorittimen maksimi ilman muistipankkiratkaisuita.

Lopulta muistin määrä löytyi myös ihan Salora Fellown myyntipakkauksesta: ”WITH 4K BYTES RAM – PAL, U, 4K”, samalla vahvistaen, että kyse todella on eurooppalaisen PAL-version muistimäärästä. Huvittuneena totesimme, että oli aika, jolloin 4K tarkoitti hieman eri asiaa viihde-elektroniikkapakkauksessa kuin tänä päivänä… Mutta kyllä tämä alkaa olla selvä peli, Fellowssa oli neljä kilotavua RAM-muistia.

Entä se kuvamuisti?

Emme kuitenkaan voineet lopettaa vielä tähän, sillä löytämämme aikalaistieto ei vahvistanut, sisältääkö Salora Fellown 4 kilotavun RAM sen 2 kilotavun kuvamuistin. Kyynisimmät toimituksessa totesivat jo löytyneen tiedon perusteella, että varmasti sisältää – yksikään 1980-luvun markkinamies ei olisi jättänyt mainostamatta suurempaa 6 kilotavun muistia, jos se olisi ollut mahdollista. Ennakkotapauskin löytyi ihan tasavallan tietokoneen tallista: VIC-20:n 5 kilotavun muisti sisälsi 1 kilotavun kuvamuistin.

Kyynikoilla oli kyllä pointtia. Silti sama VIC-20-tieto sai vähän epäilemään, että jos 4+1 kt oli käytössä ollut konfiguraatio, 4+2 kt:kin olisi voinut olla. Monet modernit Laser 200/Fellow -lähteet tosiaan myös puhuivat kuuden kilotavun muistista, vaikka tätä tietoa nyt jo epäilimmekin. Lisäksi teoriaa olisi voinut tukea se, että Skrolli 2018.3 -artikkelin tietokoneparista Fellow tuki ohjelmoitavaa tarkkuusgrafiikkaa, kun taas 4 kilotavun muistilla varustettu Mattel Aquarius tuki vain merkkipohjaista grafiikkaa. Voisiko ero selittyä muistimäärällä?

Tässä vaiheessa ei enää auttanut muu, kuin kaivaa Salora Fellow kaapista ja ryhtyä tonkimaan. Tehtävään löytyi Skrollin ystävä Markku Reunanen, joka tarrasi heti tuumasta toimeen. Kuten mainitsin aikaisemmin, Fellowssa ei ollut mitään näkymää tai komentoa, jolla muistin määrän saisi suoraan esiin. Rajat piti siis hakea POKEttamalla muistiosoitteita käsin. Tuomio tuli silti nopeasti ja selkeänä: Salora Fellowsta löytyi vaivaiset kaksi kilotavua käyttäjämuistia ja toiset kaksi kilotavua kuvamuistia. Yhteensä siis 4 kt RAMia. Tämän myös painoimme lehteen. Kiitos, Markku.

Olimme tyytyväisiä Fellown osalta ja jätimme selvitystyön tähän. Silti, jos veikata pitää, arvelen että täsmälleen sama neljän kilotavun kokonaismuistimäärä löytyy VTech Laser 200:sta. Jossain vaiheessa historiankirjoituksessa 2 kilotavun kuvamuisti lienee vahingossa laskettu 4 kilotavun muistin päälle (4+2 kt). Kun virhe on tehty kerran, se on saatettu tehdä toistekin (6+2 kt) ja miksei kolmannenkin kerran (8+2 kt)… Tätä menoa VTech Laser 200 tavoittaa kohta kuusnelosen muistimäärän!

Mystinen VTech Laser 210

On silti todennäköistä, että VTech Laser 200 -sisusvariaatioita on oikeastikin ja osa sekaannuksesta johtuu siitä. Eri maihin eri nimillä lisensoitujen mallien välillä on eroja. Ainakin englanninkielisissä maissa on markkinoitu 8 kilotavun Dick Smith VZ200:aa, joka ilmeisesti perustuu muistiltaan kasvatettuun VTech Laser 210:een (6+2 kt). Arvatenkin tämä sisarmalli sitten sotkeentuu historiankirjoituksessa Laser 200:aan, koska se sai hämäävästi nimen VZ200, eikä VZ210…

Tätä seurasi vielä Dick Smith VZ300 (taas hämäävästi Laser 310), jossa oli yhteensä 16 kilotavua muistia. Näihin päivityksiin Salora ei kuitenkaan tiettävästi enää koskenut, joskin Fellown isoveli Salora Manager perustui VTech Laser 2001 -malliin. Oli miten oli, torilla tavataan: suomenkielinen Wikipedia oli löytämistämme moderneista lähteistä ainoana oikeassa Salora Fellown muistimäärässä.

Vaikka nämä vanhat kotitietokoneet olivat kuraa, artikkeli niistä on kultaa. Suosittelen lämpimästi lukemaan. Jos Skrolli on vielä tilaamatta, saat omasi paperilla tai diginä – sisältäen uusimman Skrolli 2018.3 -numeron – täältä: tilaaskrolli.fi

Janne Sirén
Toimituspäällikkö, Skrolli

p.s. Suomi-Wikipediakaan ei ole aina ollut oikeassa. Syy Verkkokauppa.comin Helsingin tietokone- ja pelikonsolimuseon tietotaulun virheeseen saattaa löytyä Wikipedian vuoden 2005 aivan alkuperäisestä tekstistä tai sen lähteestä: ”Salora Fellow tuli markkinoille vuonna 1984. Suorittimena oli MOS 6502, keskusmuistia oli 32 kilotavua ja näytössä 16 väriä.” Tässä lauseessa olikin sitten kaikki pielessä: oikea julkaisuvuosi oli 1983, suoritin Z80, muistia 4 kilotavua ja värejä parhaimmillaan 9 kappaletta (8 värin paletti + joissakin tiloissa musta, yleensä korkeintaan 4 väriä ruudulla).

[Päivitys 24.9.: Saimme sanan, että Verkkokauppa.comin väki todella oli ottanut museokyltin tiedot vanhasta Wikipediasta.]

Uusi kommentti