Atari ST -demoskenen 5 helmeä
Skrollin numerossa 2020.4 julkaistiin laaja artikkeli Atari ST -demoskenen nykytilasta. Tässä nettijatkossa esitellään viisi maukasta makupalaa Atari ST -demojen maailmasta, niin kotimaisten kuin ulkomaan demotaitureiden luomina, sekä tarjoillaan kiinnostuneille aimo annos paikkoja lisätietojen ja -demojen jälistämiseen.
Artikkeli löytyy lehdestä kaksiosaisena: Atari ST:n demoskene (s. 53) ja Haastattelussa ST-demontekijät (Atari ST, Extream) (s. 56).
Lisätietoja: Skrolli 2020.4
Teksti: Marko Latvanen
Kotimainen klassikko
Braindamage (1993) Aggression / Kruz, Atari STe (1mb)
Aikansa kuuluisin kotimainen ST-demo syntyi jo 1980-luvulla kannuksensa demoskenessä hankkineen Aggressionin ja Kruzin voimin. Kahden disketin sisälmyksiä seuratessa sai nuori ST:n omistaja vihdoin tuntea jonkun sortin ylpeyttä siitä, että Atarillakin kyettiin “Amigamaiseen” jälkeen. Nyt oli lupa luukuttaa stereoista ja kovaa.
Braindamage tunnelmoi introlla, jossa digitoitu ääni kysyy ”oh my god, what is happening to me?” ohjelmoijan kasvojen haljetessa kahtia. Päänsisäinen valonsäde laukaisee räjähdyksen, jonka uumenista liitää ruutuun esirenderöityä materiaalia niin kellon, ampiaisen, kuin aivojenkin siivittämänä. STe:n väripaletilla harmaasävykuvat näyttävät lähes fotorealistisilta. Lopulta aivot peittyvät tusinaan kämmeniä ja itse demo voi alkaa.
Tero ”Teque” Kostermaan nopeatempoinen musiikkiraita saa kaverikseen Kiia ”Lancelot” Kallion grafiikkaa. Musiikki kelpaisi helposti vaikka mihin kaupalliseen peliin. Kuten grafiikkakin.
Tarjolla on siis ajan hengen mukaista kolmedeetä 50 framea sekunnissa digitaalisella ääniraidalla stereona… Okei, Amiga-kaverien mielestä ei mitään ennenkuulumatonta, mutta että tämäkö tosiaan on Atari?
Koodaamisen taidonnäyte tarjoaa valonlähteen mukaan varjostettuja polygoneja, glenz-vektoreita, kumikuutioita, pisteistä koottuja maisemia sekä objekteja, ja ainakin Atarin ruudulla ihka ensimmäisen häntivää 3D-efektiä käyttävän Suomen kartan.
Ohjelmoijat eivät myöskään rakastuneet mihinkään rutiiniinsa loputtomasti, vaan uutta efektiä pukataan ruutuun katsojaa kyllästyttämättä.
Demo huipentuu lopun kolmiulotteiseen labyrinttiin, joka saa aikakautensa Elitet ja Microprosen lentosimut näyttämään hidastetulta filmiltä. Tässä osiossa paniikinomainen soundtrack pääsee oikeuksiinsa.
Suomessa todellakin osattiin tehdä nopeaa ja sulavaa 3D-koodia kaikilla alustoilla.
Bird to be Alive (2017) Dune / Sector One / Cerebral Vortex, vakio Atari Falcon030 (14mb)
Bird to be Alive juhlistaa Atari Falconin 25-vuotista taivalta. Demo esiteltiin yleisölle SillyVenture 2k17 -partyillä, jossa skeneväki äänesti tuotoksen ensimmäiselle sijalle. Tekijäkaarti on tuttua ST:n demoskenen toisen aallon gruupeista, ja moni riittävän kauan mukana roikkunut muistaa ranskalaisen koodari Laurent ”Thadoss” Sallafranquen ST-joutsenlaulun nimeltä Faith (1994)
Demon intro on toteutettu kokonaan Falconin highres-tilassa (640x400x256 väriä). Graafinen koodi suoriutuu tehtävästään 16MHz 68030:n voimin DSP-prosessorin keskittyessä MP2-ääniraidan toistoon. Pääsemme todistamaan haukanpoikasen kuoriutumista aitiopaikalta. Vettä tippuvan luolan äänimaisema saa seurakseen haukanpoikasen koiven jos toisenkin, ja vihdoin yltiömäisen söpö poikanen kuoriutuu majapaikkaansa ihmetellen. 1990-luvun Falconveteraani huomaa silmäkulmansa hieman kostuvan.
Seuraavaksi Falconin erikoispiiri DSP ottaa laskennallisen johdon. Nuoren haukan uteliaisuus on vaihtunut kokemuksen tuomaan varmuuteen. On kultahileiden, 3D-synttärikakun ja tanssimusan aika.
Bileet jatkuvat diskopallon valoefekteillä ja kiiltävillä ”environment mapping” -tekniikalla ohjelmoiduilla 3D-objekteilla. Ilmassa on suurta Atari-rakkautta. Tätä on toki nähty ennenkin, mutta seuraavaa Atarin ruudulla ei – nimittäin tanssivia 3D-objekteja. Jos tämä ei saanut Atari-harrastajan ihoa kananlihalle niin seuraava efekti sen tekee viimeistään. Nimittäin pienistä poksahtelevista spriteistä koottu lintu. Efekti on lyhyt, mutta kaunis.
Muutaman minuutin mittainen tanssinäytös päättyy alun diskopalloefektiin ja isoon 3D sydämeen.
”We Love You”. Artistit kiittävät ja päättävät shownsa kultahilesateeseen.
Electric Night (2016) Dune / SMFX, vakio Atari Falcon030 (4mb)
Ei ole epäilystäkään, etteikö viime vuosien laajentamattoman Falconskenen ehdoton kuningas olisi ohjelmoija Laurent ”Thadoss” Sallafranque. Tiukkaa koodia puskeva ohjelmoija on myös toisen tässä esitellyn demon takana, ja lopputulos oli Silly Venture 2016:n äänestäjien mieleen.
Electric Night nostalgioi 80-luvun VHS-nauhuriteemalla. Demo alkaa videonauhakuvasta tutulla tekstityylillä, jossa todetaan taideteoksen toimivan laajentamattomalla 16 Mhz Falconilla ja neljän megatavun muistilla. Tämän jälkeen ”Dune Home Video” starttaa näytöksen perinteisellä 3D-donitsilla ja 80-lukulaisen Jarrehtavalla ääniraidalla. Highres overscan -tilassa näytettävä posteri julistaa ”A demo beyond your experience, beyond your imagination”.
Alkulämmittelynä, ehkä kiusaksi, esitellään noin 5 000 kertaa ties millä alustalla nähty tunneliefekti. Mutta juuri kun siihen meinaa kyllästyä, aloittaa Thadoss kooditulituksensa. Tuubi nimittäin vipeltää 65536-värisessä TrueColor-tilassa ja ruutuun vierii 272-osainen 3D-oktagoni, jonka akselinsa ympäri pyörittämisestä ei moni sunnuntaikoodari selviä ilman tunneliefektiäkään.
Kun alkulämmittelyssä on otettu luulot pois, päästään asiaan. Pikselishown käynnistää SNES Mode 7 -henkinen ruutulattia kattoineen, ja muotoaan reaaliajassa muuttavat pisteistä rakennetut objektit. Efekti on toki nähty jo ST-demoissa 90-luvulla, mutta pikselimäärä on konetehoihin nähden käsittämätön: 2×1116 kappaletta reaaliajassa laskettuna. Objektit ovat todella hiottuja musiikkraidan seuratessa hienosti tapahtumien etenemistä.
Ohjelmistosta löytyy ruudun poikki kaartavaa haukkaa, piruetteja pyörittävää taitoluistelijaa ja yksi… ei, kaksi… eikun neljä… loppujen lopuksi ruudulle lasketaan toistakymmentä 7904 DSP-pikselistä rakennettua hevosta reaaliajassa! Efekti on käsittämätön kaunista katseltavaa kohta 30-vuotiaalta raudalta!
Demo huipentuu pienen Bubble Bobble -tribuutin jälkeen nopeimpaan vakio-Falconilla nähtyyn Doom-moottoriin. Saavutus on varsin kunnioitettava ottaen huomioon, että seinät ovat animoituja ja mukana häärii kaksi 3D-objektia sokkelon keskellä lentelemässä. Ne jopa ovelasti näyttävät heijastavan seiniä itsestään. Jokainen voi kokeilla itse kuinka helppoa sellaisten ohjelmoiminen on.
Kunnon VHS-tyyliin mukana on lopputekstit jotka kertovat kunkin efektin teknisistä ominaisuuksista.
Tere Ra‘i (2014) Dune / Cerebral Vortex / Sector One, vakio Atari Falcon030 (4mb)
Silly Venture 2014 -demokisassa ykköspaikalle äänestetty Tere Rai vie katsojansa myyttiseen inkojen maailmaan. Reilu viisiminuuttinen pätkä starttaa jylhistä maisemista, jossa valtava moai-tyyppinen patsas toimii historiankirjoista poiketen demonsankarin epävirallisena lennokkitallina.
Kamera ohjaa tekstuurimapatun hangaarin perukoille, josta sankarimme lentohärveli starttaa kohti tehtäväänsä. Mahtipontinen musiikki ohjaa aluksen suuaukolle, josta renderöityä grafiikkaa ja 3D-objekteja yhdistelevä demoefektitulitus voi alkaa.
Reissu käynnistyy vauhdinottopaikkana toimivasta vokselivuoristosta, josta pongahdetaan kohti avaruutta. Warp-alustana toimii TrueColor-tilassa toimiva perinteinen tunneliefekti, jonka sekaan on heitetty muutamia planeettoja. Kun tunneliosuus on suoritettu, on edessä asteroidiparvi. Efekti on todella hienosti toteutettu tärähdyksineen tuoden etäisesti mieleen vanhan 3DO-konsolin käynnistysruudun.
Seuraavaan efektiin on vaikutteita haettu Ere Informatiquen pelistä Captain Blood, jonka planeettaruutu muistuttaa erehdyttävästi demossa nähtyä. Mutta siinä missä Eren avaruusseikkailu tyytyi lentelyosuudessaan viivagrafiikkaan, potkuttaa demomme Mars-väritteisessä vokseliympäristössä.
Aikansa suunnistettuaan matkaajamme löytää planeetalla olevan pyramidin, jonka sisään hän laskeutuu etsimään ikuista viisautta. Pitkällä käytävällä esitellään tekijät sankarin löytäessä vihdoin määränpäänsä – temppelipylväiden keskellä istuvan patsaan kultaisine maljoineen.
Ja mikäpä muu kupposesta paistaakaan kun vanha kunnon Fuji-logo, highres-tilassa tietysti.
Sea of Colour (2015) Dead Hackers Society, Atari STe (4mb / kiintolevy)
Vuonna 2015 julkaistu Sea of Colour laittoi ST-koodareiden rankingit uusiksi. Demo hyödyntää lähes jokaisen tosiharrastajan pöydältä löytyvää SatanDisk/UltraSatan SD-kiintolevyadapteria ja neljän megatavun muistia.
Ruotsalainen Dead Hackers Society, ja varsinkin ryhmän ohjelmoija Anders ”Evil” Eriksson, on koodannut ensimmäiset rivinsä jo 80-luvun lopulla, ja on siitä asti ollut yksi Atariskenen kivijalkoja.
Koska käytössä on kiintolevy, voidaan demossakin ottaa hieman vapauksia. Homma alkaa upealla animaatiolla vedessä lilluvasta paatista, joka näyttää mallia miten videotoisto overscan-tilassa toimii sadoilla yhtä aikaa ruudulla esitettävillä väreillä. Vaikka STe:ssä ei pitänyt olla kumpaakaan. No siinä se laiva nyt kuitenkin on, ja niin on taustalla rääkyvät lokitkin.
Itse demo alkaa Jules Vernen sanoilla ”All that is impossible remains to be achieved”. Taustalla soi kesäinen soundtrack, joka muuten trackermusiikista poiketen striimataan suoraan kiintolevyltä STe:n DMA-äänipiiriä hyödyntäen. Efektipuolella hyödynnetään Blitter-pohjaisia tunneli- ja plasmarutiineja, joilla luodaan muun muassa vedenomaisia efektejä. Mukana on myös bump-mappausta, kokoruudun mittaisia palloefektejä overscanissa, toistatuhatta väriä esittäviä PhotoChrome-formaatin kuvia, sekä pyörivät tekstuurimapatut (!) pilvenpiirtäjät.
Demo huipentuu joen päällä seilaavaan valoa hehkuvaan 3D-kuutioon, jonka ympäri pyörii partikkeliefektejä. Kaikki edellä mainittu käyttäen satoja värejä ruudulla yhtä aikaa mukamas sen maksimi kuudentoista sijaan.
Huikea suoritus kahdeksan megahertsin raudalta!
Mistä Atari-demoja?
Koska demot ovat luonnollisesti parhaimmillaan aidolla raudalla, kannattaa osoitteessa http://no-fragments.atari.org/ tutustua valtavaan No Fragments -arkistoon, josta löytyy 14 CD-levyllistä ST/Falcon skenemateriaalia vuosilta 1985-2012. Hakemistoissa on mukana myös ST-ohjelmistot levytiedostojen kirjoittamiseen, sekä joko ISO-tiedostot poltettavaksi,tai tavanomaiset hakemistot selailtavaksi. Toki kyseiset fileet toimivat myös emulaattoreilla.
Mikäli old school -säätäminen ei kiinnosta, paljastuu osoitteen https://dhs.nu/video.php takaa lähes 950 16+bit Ataridemon videokokoelma. Tietokantaa jatkaa samaisen käyttäjän YouTube-kanava tuoreemmille tuotoksille soittolistoittain https://www.youtube.com/user/evldhs/playlists
Uusimmista demoista pysyy kartalla parhaiten suuntaamalla Demozoohon, jonne tuotokset ilmestyvät usein jo julkaisuiltanaan. ST-materiaali löytyy tuoreusjärjestyksessä https://demozoo.org/productions/?platform=9&production_type= ja Falconin tuotokset https://demozoo.org/productions/?platform=17&production_type=
Jutussa mainitut demot löytyvät joko ylläolevista linkeistä, tai vain naputtelemalla demon nimi ja konemalli YouTubeen.
Musiikkipuolella arkistot http://fading-twilight.atari.org/browser/index.php?dir=fading_twilight_dual_layer_dvd/ ja http://sndh.atari.org/ ovat keränneet yhteen skene- ja pelimuusikoiden tuotantoa niin digitaalisessa, kuin chip-muodossakin. Tiedostot ovat jälleen ST-ystävällisessä 8+3 -formaatissa suoraan aidolla raudalla soiteltavaksi. Jälkimmäinen arkisto tarjoaa tiedostot myös pitkillä nimillä.
Mikäli konetta tai emulaattoria ei ole hiiren ulottuvilla, on musiikkia käännetty tuhansittain myös MP3, FLAC- ja OGG-muotoihin osoitteessa http://sndhrecord.atari.org/ Biisit on äänitetty aidolla STe:llä, joten emulaation epätarkkuuksista ei tarvitse kantaa huolta.
Taiteilijoiden rajoja voi seurata osoitteen https://dhs.nu/art.php takaa löytyvästä linkistä, joka tarjoaa ST-skenen upeimmat tuotokset grafiikasta kiinnostuneille.
Atari-skeneinfoa?
Tulevista skenetapahtumista pysyy parhaiten kartalla seuraamalla osoitetta https://dhs.nu/news.php tai Facebookin Atari ST Demoscene -ryhmää osoitteessa https://www.facebook.com/groups/58270054320 Kuten kaiken muunkin, myös 520ST:n 35v. juhlavuoden pilasi koronapirulainen. Jos tilanne suo, juhlitaan ainakin Silly Venture 2k20+1- ja Sommarhack-partyillä ensi kesänä siis 35+1-vuotiasta Atari ST:tä 😉