2024.3

Sisällys: Pääkirjoitus (s.2) Nokian salatut peliprojektit, Paljon tehtiin myös kulissien takana. (s.4) Kielet ruosteessa, Kitaran viritys Rustilla jatkuu. (s.9) Hitaasti hyvä tulee, Slowly hurmaa hitaalla viestinnällä. (s.12) Sarjakuva, Turrikaanien yössä Times of…

Sisällys ja verkkojatkot

2024.2

Sisällys: Pääkirjoitus (s.2) Verkkokauppa suomessa, Postiostos on vaivaton. (s.4) Tietojärjestelmähanke muotoillen (s.10) PowerShark Amigakin oppii USB-C-temppuja (s.13) Moderointi fediversumissa, Mastodon-palvelinten riídoissa on sovittelemista (s.14) Tee oma Wiki-Chatbot, Kilauta konekaverille (s.17) Vihertävää teknikkaa…

Sisällys ja verkkojatkot

2019.4

Sisältönä mm.
Kvanttiylivoima
Git-työkalut Linuxilla
Mökkijärven 3D-mallinnus
Ensimikro ennen mikropiirejä
Commodoren salaiset aseet
Niko Nirvin Atari ST
Zooparty 2019

Lisää

2019.3

Sisältönä mm.
P=NP
Tosielämän terminaattorit
Säteenaskellus ja etäisyyskentät
Minitel – ranskalainen esinetti
BSD-järjestelmien erot
Commodore 264
Scorched Earth silloin ja nyt

Lisää

2019.2

Sisältönä mm.
GPGPU-laskenta
Visuaalinen debuggaus
Suomen kielen sanavektorit
Robottiautot
Staattisen HTML:n paluu
Digiarkeologian alkeet
Saabin salattu peli

Lisää

2019.1

Sisältönä mm.
Neuroverkko kirjoitti artikkelin
Mitä tapahtui kotirobotille?
AWS:n alkeet
Git-versionhallinta
Elektroniikan perusteet
Skrolli-kalenteri
Illuminatus 30 v.

Lisää

2018.4

Sisältönä mm.
Tietotekniikkaolympialaiset
E-urheilulähetysten haasteet
Robot Uprising Hackathon
Pelimoottori harrastusprojektina
ZX Spectrum
Teslan Atari-pelit
The Hobbit

Lisää

2018.3

Sisältönä mm.
Suomalaisdemojen klassikot
Telia <3 Assembly
Näin syntyi Assembly-demo
Johdatus MIDI-dataan
Transhumanismi
Ultimate-64
64-bittiset lentosimulaattorit

Lisää

2018.2

Sisältönä mm.
Mechat tosielämässä
Väittely roboautoista
Rakkaani, robotti
Kotimaista kvanttilaskentaa
Kutistetut kuusneloset
MOOC – Opettaja verkossa
Limiitti #1

Lisää

2018.1

Sisältönä mm.
Lapset ohjelmoijan opissa
Tampio
Pokitto ja Python
Rakenna uusi Commodore 64
Memotech MTX500
Nero 2000
Fractalus
Skrolli 5 vuotta

Lisää

2017.4

Sisältönä mm.
Flash
Virtuaalikumppanit
Robottilemmikit
Tee-se-itse raytracer
Nettipokerin lyhyt historia
Funktionaalinen ohjelmointi
Kasettilamerit
Langaton hiiri Amigaan

Lisää

2017.3

Sisältönä mm.
Lentosimulaattorien maailmanhistoria
Scratch – Leluohjelmointikielten ykkönen
Kurkistus tuonpuoleiseen
Kyberpunkin perusteet
Älysopimukset
Radioamatööriliikenne digitalisoituu
Vähemmän bittejä per biitti
Vammala Party halki vuosikymmenten

Lisää

2017.1E – International Edition

Content e.g.
Esoteric programming languages
Contrary computers
R – A language for data analysis
Dust off your Amiga 500
Build a USB joystick adapter
Pro Pilkki
Researching the demoscene

Lisää

2017.2

Sisältönä mm.
Donnie Werner
Nokia 3310
NodeMCU – avain esineverkkoon
Muistatko, kun monitori säteili?
Stringologia
Wolfensteinin perintö
Koodia Game Boylle kotikonstein
JOKstoriaa alkaa

Lisää

2017.1

Sisältönä mm.
Disobey
Riippuvuuksientarkistimet
Daydream – Uuden sukupolven ilotikku
R-ohjelmointikieli
M.U.L.E. – Klassikkopelin paluu
Esineverkot
Pro Pilkki
Demoskeneä tutkimassa

Lisää

2016.4

Sisältönä mm.
Robogem
Unohda pilvi, nyt tulee sumu
OWASP kumppaneineen
Techbrief Skrollin silmin
Taivaantutkijat ilman putkia
CAVE – erilainen keinotodellisuus
Rakenna oma lava tansseille
Hakkerikisat

Lisää

2016.3

Sisältönä mm.
Hajautetut torrentit
Keinotodellisuus nyt
Virtuaalisilmikko kannettavalla
Esoteeriset ohjelmointikielet
The International
Sähköautot
Taistelurobotit kohtaavat kehässä
Kovempi kuin kuvittelet: Vic-20

Lisää

2016.2

Sisältönä mm.
150 vuotta virtuaalitodellisuutta
Go-tekoäly
Neuroverkko taidemaalarina
Tietojenkäsittelyteoria
Älypuettavat
Debuggaamassa it-alan sukupuolijakoa
Simulaatio 2016

Lisää

2016.1E – International Edition

Content e.g.
Doomsday machines
256-byte programs
History of Soviet and Eastern Bloc computers
Abandonware – the controversial software graveyard
Beautiful, forgotten UNIX hardware
Entry-level soldering
Illuminatus

Lisää

2016.1

Sisältönä mm.
Kirja: Suuret seikkailupelit
Pico-8
Kielikurssi bitteinä
Kolaroinnin korkea veisu
Kotimaisen BBS-kulttuurin juurilla
Libreoffice kuuluu kaikille
Kaunis kuva Nintendoon
PETSCII: merkkejä, taidetta ja nostalgiaa

Lisää

2016.1E – Sample

Content e.g.
Heroes of the Frontier (excerpt)
Doomsday machines (excerpt)
Dust off your Amiga 500 (excerpt)

Lisää

2015.4

Sisältönä mm.
Hello Ruby
Mikrokivikausi: Eron hetki kun lyö, se miestä näin syö
Solu
Pelaamalla koodaajaksi
Hitler-videomeemien anatomia
Teknologia diabeetikon apuna
Internetin hallintomallit
BK-0011

Lisää

2015.3

Sisältönä mm.
Pelimusiikin ammattilainen kertoo
MenuetOS
Tietokone typografian tuhoajana
Neuroverkko uneksimaan
Vim
Maasta Kuuhun – ja ehkä takaisin
Lisää tallennustilaa Amigaan
Everdrive

Lisää

2015.2

Sisältönä mm.
Kuvamerkkien uusi aika
UNSCII uudistaa
Ei näin! Neogeo-perheen tyyris tarina
Upeat ja unohdetut UNIX-koneet
Speedrunien vimma
Mittausdataa Jollasta
Croutonilla lisäkiiltoa Chromebookiin

Lisää

2015.1

Sisältönä mm.
Kirja-arvio: Verkko suljettu
Tarinoita BBS-alamaailmasta: Entinen purkkihäirikkö muistelee.
Kuusnepa kisakuntoon: Miten onnistua Commodoren kanssa vuonna 2015?
Pornopelit: Nyt puhutaan reilusti siitä itsestään. Pelaamisesta.

Lisää

2014.4

Sisältönä mm.
Ohjelmointia lasten ehdoilla: Resurssikeskus Linkissä tenavasta tulee taitaja.
Nettiskeptikon käsikirja: Kirjaesittelyssä Virtual Unreality.
Android Wear – kehitys haltuun: Näin komennat puettavaa konetta.
Tekoäly porttamaan MSX-pelit: Sovellus kääntää sovellusta.

Lisää

2014.3

Sisältönä mm.
Tietokonemuistoja: tuoreen tutkimuksen tuloksia
Kolumni: Mihin tablettia tarvitaan?
Graffathon 2014
Peligrafiikan uusi perusta
Korvikehoitoa pilviriippuvaiselle
Forth-ohjelmointikieli esittelyssä
Peliautomaattien pelastajat
GNU Emacs

Lisää

2014.X – Assyspessu

Sisältönä mm.
Kymmenvuotinen nokkapokka – ASD vs. FLT
Lanit ennen laneja – muinaista pelien verkotusta
Tule Demoscene-klubille!
Kun Assyt menivät pilalle – pelaajien maihinnousu
Boozembly – Assemblyn varjofestivaali
Demoskenevisa!
Lukijoiden Assembly-muistoja

Lisää

2014.2

Sisältönä mm.
Koodikoulussa
Prolog – ohjelmointia logiikan keinoin
Kuuslankun kamppailukumppanit
Maailman herruuden ABC
Lerput ja korput nykykoneissa
OpenGL-ohjelmointi, osa 5
Kirjat: ohjelmointia lapsille
Jumala koneesta
Ensikosketus Haskelliin

Lisää

2014.1

Sisätönä mm.
Parempi binäärihaku
Kirjaesittely: Bit Bang
Retrofuturismi: Tulevaisuus, joka luvattiin
Visuaalisen simulaation monet muodot
Aikaetsivä
Batmud
Vapauta rauta roskiksesta
Supertietokoneet
Vampire 600 -turbokortti Amigaan

Lisää

2013.4

Sisältönä mm.
Skrolli Piilaaksossa
Tietoverkkokulttuuri ennen Internetiä
3D-tulostin – uuden ajan jeesusteippi
Common Lisp, ohjelmoitava ohjelmointikieli
Uutisryhmät: keskustelua ilman krumeluureja
Tekstipelit viideltä vuosikymmeneltä
Mariohakkerin ABC
Legendojen paluu: Ultiman ja Wastelandin perilliset

Lisää

2013.3

Sisältönä mm.
Tapahtumaraportteja: Assembly 2013 ja OHM 2013
OpenGL- ja QML-ohjelmointisarjat jatkuvat
Muokattava käyttöliittymä Arduinolle
PDP-1: Emulaattorimatka hakkerikulttuurin juurille
Atari 2600 ja Star Wars
Tikku-ukoista pikselitisseihin: bittipornon kulttuurihistoriaa
Rogueliket
IRC on paras

Lisää

2013.2

Sisältönä mm.
Langattoman näppäimistön salakuuntelu
Miksi demot ovat niin tympeitä?
Homebrew: kotipolttoista kehitystä konsoleille ja kotitietokoneille
Ohjelmoitavan Legon historia
Dwarf Fortress
SQL-injektiot
Ei näin: Konix Multisystem
Kolumnit: Markku Alanen, Tapio Berschewsky

Lisää

2013.1

Sisältönä mm.
Mandelbrotin 3D-perilliset
Mitä klassikkokoneille kuuluu nykyään?
QML – deklaratiivisten käyttöliittymien alkeet
3D-rajapintojen lyhyt historia (OpenGL-sarjan ensimmäinen osa)
Vanhojen bittien pelastajat
Ilmaiset strategiaklassikot – nojatuolikeisarin uudet vaatteet
Tuomiopäivän koneet

Lisää

2012.0

Sisältönä mm.
Legorobottien historia
Opi QML:ää Skrollin parissa
Ei näin: CD-i, 3DO ja Nuon

Lisää