Huippupelille huippubileet – Housemarque teki Nex Machinan julkaisusta kansanjuhlan

Suomalainen pelifirma Housemarque pystytti keskiviikkona 28. kesäkuuta lavan juhlan merkeissä! Yhtiön uusi ylpeydenaihe, Nex Machina, julkaistiin noin viikkoa aiemmin ja ilosanomaa levitettiin energisellä tempauksella Narinkkatorilla Helsingin ydinkeskustassa.

Kyseessä on sekä PC:lle että PlayStation 4:lle suunniteltu nopeatempoinen, erinomaisilla visuaalitehosteilla varusteltu räiskintäpeli, jota muun muassa Skrollistakin tuttu Miikka Lehtonen kuvaili arvostelussaan ”viiden tähden arcadeherkuksi.”

Housemarque Nex Machina

Anu Tukeva, Housemarquen henkilöpäällikkö, kertoi julkaisutapahtuman järjestämisen olleen hektistä. Yhtiön aiemmista julkaisutapahtumista poiketen Nex Machinan lanseeraukselle haluttiin antaa runsaasti näkyvyyttä järjestämällä se ulkotiloissa ja avoimena kaikelle yleisölle. Ulkotiloissa järjestetyt pelinjulkaisutapahtumat ovat Suomessa harvinaista herkkua, joten Housemarquen telttaa ei voinut olla huomaamatta. Myös valtava gameplay-näyttö kiinnitti vaivattomasti ohikulkijoiden huomion ja hyvä meininki houkutteli kaikenikäisiä mukaan.

Housemarque Nex Machina

Uutuuspelin pelaamista sai myös kokeilla torilla ilmaiseksi ja runsasväkisen kilpailun voittajalle annettiin palkinnoksi uusi PlayStation 4 Pro. Uuden konsolin itselleen voitti Pekka Kotilainen, jolle on kertynyt kokemusta erilaisista peleistä jo parinkymmenen vuoden ajalta.

”Aina on kiva voittaa! Mulla oli semmonen pieni vainu, että mulla voisi olla mahdollisuus voittoon, mutta aina kun on julkinen tilanne, sitä vähän kädet tärisee ja menee pakka sekaisin.”

Kotilainen kertoi Nex Machinan tarjoavan hyvää haastetta pelaajalle ja kehui sitä yhdeksi visuaalisesti parhaista peleistä. Erityiskiitosta saivat värien rikkaus sekä sulava ruudunpäivitys.

Housemarque Nex Machina

Housemarquelle Nex Machina oli ensimmäinen täysin itsenäinen julkaisu, sillä yhtiö on tehnyt aiemmin yhteistyötä eri julkaisijoiden kanssa, viime vuodet ennen kaikkea Sonyn kainalossa.

Itsejulkaisun päällikkö Mikael Haveri kertoi viettäneensä unettomia öitä ennen julkaisupäivää ja sanoi uusissa haasteissa riittäneen paljon töitä. Haveri kehui olevansa ylpeä hyvistä arvosteluista sekä siitä, ettei pelistä tehty myyvempää pelikokemuksen kustannuksella.

”Sujuvaa flowta pidettiin ensisijaisessa arvossa, pelaajia kunnioittaen”, Haveri kertoo.

Housemarque Nex Machina

Myös Nex Machinan pääsuunnittelija ja projektin organisoija Harry Kroeger kertoi olevansa erittäin ylpeä hyvistä arvosteluista, joita peli on nauttinut julkaisustaan lähtien.

”On ollut erityisen hienoa nähdä positiivinen reaktio sekä pelaajien että arvostelijoiden tahoilta. Kahden ja puolen vuoden jälkeen pelin julkaisu tuntuu uskomattomalta. Matka on ollut huikea.”

Kroeger kertoo Nex Machinan sopivan kaikille, jotka ovat innostuneita räjähdyksistä ja adrenaliinihyöyistä. Pelin vaativuus ja nopea tempo koukuttavat takuuvarmasti!

Housemarque Nex Machina

Kaiken kaikkiaan tilaisuus oli onnistunut eikä jättänyt ketään kylmäksi. Kotimaista osaamista on aina ilo juhlia! Tapahtuman kruunasi Nex Machina-cocktail, jota nautittiin Henry’s Pubin puolella, mistä iltaa jatkettiin myöhemmin Housemarquen päämajaan. Huippupelille huippubileet – 5/5!

Teksti ja kuvat: Heidi Akselin

 

Katso myös: kolmiosainen Nex Machina -haastattelu.

Lisätietoja: www.checkpoint-tv.fi

 

Mikä Housemarque?

Housemarque on suomalainen, vuonna 1995 perustettu pelistudio. Yhtiön perusta kantautuu tätäkin kauemmas, sillä se luotiin yhdistämällä kaksi aiempaa kotimaista pelikehittäjää, Bloodhouse ja Terramarque. Molemmat olivat ehtineet tehdä aiemmin yhden pelin Amigalle.

Uusi pelitalo suuntasi kehittyville PC-pelimarkkinoille, ja sen ensimmäiset pelit olivat välittömiä arvostelumenestyksiä, vaikka top 10 -hittilistoille ei yllettykään. Super Stardust, Alien Incedent ja The Reap saivat pian seurakseen Infogramesin julkaiseman Supreme Snowboarding -snoukkapelin, joka nosti firman kerralla astetta raskaampaan sarjaan.

Myöhemmin House on tehnyt pelejä niin isommille kuin pienemmille konsoleille ja PC:lle. Viime vuosikymmenen ajan studio on erikoistunut nimenomaan räiskintäpeleihin ja urakoinut pelejä erityisesti Sonyn PlayStation-konsoleille. Super Stardust HD, Dead Nation, Resogun ja Alienation ovatkin vahvasti parasta mahdollista räiskintäherkkua, mitä videopelien ystävälle on tarjolla.

Tänään Housemarque on vanhin toiminnassa oleva suomalainen pelitalo, jonka tilillä on vähän päälle 20 julkaistua videopeliä eri alustoille. Housen seuraava peli on syksyllä PlayStation 4:lle julkaistava Matterfall.

Teksti: Jukka O. Kauppinen

 

Lisätietoja: https://www.housemarque.com/games/nexmachina/

Lue pelin arvostelu V2.fi-sivustolta: Nex Machina: Death Machine

Uusi kommentti