Kaikkien Skrollien sisällysluettelo

Skrolli-lehden ja Skrollin verkkoartikkeleiden sisällysluettelo, numerot 2012.0 – 2019.2


Haksorointi

Historia

Hörhö

Kirjat

K.O.

  • Janne Sirén, Jarno Niklas Alanko: Koodin sisennys – Tabulaattori vs. välilyönti (2019.2, s. 17)

Kolumni

  • Antti Laaksonen: Sietämättömät indeksit (2019.2, s. 46)
  • Henrik Kärkkäinen: Tekisinkö itse tietokonelehden? (2013.4, s. 7)
  • Janne Sirén: Mihin tablettia tarvitaan? (tablettitietokoneet) (2014.3, s. 7)
  • Janne Sirén: Tietokonelehden ekosysteemi (2014.4, s. 15)
  • Janne Sirén: Keksi pyörä uudelleen (sähköauto) (2015.2, s. 9)
  • Janne Sirén: Nokian paluu (2015.3, s. 49)
  • Janne Sirén: Omakoodia omahoitoon (diabetes) (2015.4, s. 29)
  • Janne Sirén: Sankarimyytti (Nirvi) (2016.1, s. 5)
  • Janne Sirén: Elämäni kuolleet pikselit (2016.2, s. 83)
  • Janne Sirén: Painajaistodellisuus (virtuaalitodellisuus) (2016.3, s. 21)
  • Janne Sirén: Aikuisten leikkejä (Legoilla leikkiminen) (2016.4, s. 17)
  • Janne Sirén: Saamarin kommunistit (Wozniak) (2017.1, s. 17)
  • Janne Sirén: Virtual nightmares (2017.1E, s. 69)
  • Janne Sirén: Standardisodan taide (2017.2, s. 19)
  • Janne Sirén: Tablettien pihtiliike (2017.3, s. 23)
  • Janne Sirén: Lelukieli (Python) (2017.4, s. 9)
  • Janne Sirén: Soitto kotiin (Atari 2600 E.T.) (2018.1, s. 9)
  • Janne Sirén: Oodi rekursiolle (2018.2, s. 24)
  • Janne Sirén: Järistys (Quake, Assembly) (2018.3, s. 7)
  • Janne Sirén: Sattumankauppaa (Colecovision) (2018.4, s. 15)
  • Janne Sirén: Rauta 2.0 (neuroverkot, tensorit) (2019.1, s. 10)
  • Janne Sirén: Epsilon Indi BBS (uutisryhmät, sosiaalinen media) (2019.2, s. 20)
  • Jarno Niklas Alanko: Kryptovaluutat eivät vakuuta (bitcoin) (2018.1, s. 25)
  • Jarno Niklas Alanko: Bitcoin tositilanteessa (2019.2, s. 51)
  • Jukka O. Kauppinen: Seikkailutko kuolleet? Höpö höpö! (seikkailupelit) (2014.2, s. 31)
  • Jukka O. Kauppinen: Elämäni ilotikut (joystickit) (2014.3, s. 39)
  • Jukka O. Kauppinen: Minä, Amiga ja Saku 2014 (2014.4, s. 55)
  • Jukka O. Kauppinen: Paras konsoli ei koskaan voita (2014.4, s. 65)
  • Jukka O. Kauppinen: Teknologian turhakkeita ja säilykkeitä (2016.1, s. 17)
  • Jyrki J.J. Kasvi: 2010-luvun Commodore (2014.2, s. 7)
  • Karoliina Korppoo: Realistisia pelejä? (2016.4, s. 82)
  • Laura Halminen: Kyberovista, uskovaisista ja jännittävistä ihmisistä (2016.4, s. 35)
  • Markku Alanen: MikroBITTI in memoriam (2013.2, s. 7)
  • Mikko Heinonen: Kehitys ei kehity (2013.4, s. 17)
  • Mikko Heinonen: Minä ja Purjekala (Sailfish) (2014.4, s. 19)
  • Mikko Heinonen: Päivitimme laitteesi, se on nyt pilalla! (2015.3, s. 15)
  • Mikko Heinonen: We upgraded your device, it’s ruined! (2016.1E, s. 19)
  • Mikko Heinonen: Aikamatka ankeuteen (Windows ME) (2016.2, s. 69)
  • Mikko Heinonen: Ihana, kamala Amiga (2017.2, s. 56)
  • Mikko Hyppönen: My week in information security (2017.1E, s. 8)
  • Mikko Hyppönen: Viikko tietoturvasekatyömiehen elämästä (2017.2, s. 12)
  • Naputtaja: Pakina – takaisin messukeskukseen ja muutama parannusehdotus (Assembly) (2014.X, s. 3)
  • Ninnu Koskenalho: Koodia pennuille (2013.3, s. 11)
  • Ronja Koistinen: Miten tietotekniikkaa suomennetaan? (vain web)
  • Ronja Koistinen: Kiinnostu kaikesta (vain web)
  • Ronja Koistinen: Facebook – ryhmäkeskustelun musta aukko (2016.1, s. 11)
  • Ronja Koistinen: Microsoft Office sotkee välimerkit (2017.1, s. 41)
  • Ronja Koistinen: Amatööri meni töihin (2017.4, s. 21)
  • Tapio Berschwesky: Kaikki palasiksi (vain web)
  • Tapio Berschewsky: Viestejä ylihuomisen lukijalle (2013.1, s. 33)
  • Tapio Berschewsky: Kuivilla kääpistä, nyt (Dwarf Fortress) (2013.2, s. 31)
  • Tapio Berschewsky: Syöverin reunalla, kiikkerästi (nettivakoilu) (2013.3, s. 47)
  • Tapio Berschewsky: Ei pelattavissa (2013.4, s. 53)
  • Tapio Berschewsky: Ostin sälää, pelasin (Nintendo) (2014.1, s. 7)
  • Ulla W: Kivikautinen sarjakuva (Mikrokivikausi 30 vuotta) (2015.2, s. 65)
  • Vanhempi Insinööri: Tapaus 1 – HP8100i Hengissä läpi Hewlettin (kirjoittava romppuasema) (2015.1, s. 57)
  • Vesa Linja-aho: Kuka pelastaa tietokonekulttuurin kokemusaineiston? (2016.2, s. 45)
  • Vesa Linja-aho: Kuponkiuutiset 2.0 (2019.1, s. 22)
  • Ville Oksanen: Politiikan kuuma kevät (Tekijänoikeus ja tietosuoja tapetilla) (2014.1, s. 31)

Koodi

  • 3D-grafiikkaa komentoriviltä (PowerShell-ohjelmointi) (2018.2, s. 58)
  • 3D-rajapintojen lyhyt historia (2013.1, s. 20)
  • Aikainen rosmo tunnarit nappaa (2017.1, s. 10)
  • BranidPenend Windows (Neuroverkko kirjoitti artikkelin) (2019.1, s. 4)
  • C++ standardimankelissa (2015.4, s. 30)
  • Esoteric programming languages (2017.1E, s. 18)
  • Esoteeriset ohjelmointikielet (2016.3, s. 22)
  • Funktionaalinen ohjelmointi (Clojure) (2017.4, s. 38)
  • Git-versionhallinnan perusteet – Koodimuutokset haltuun (2019.1, s. 40)
  • GPGPU-laskenta (OpenGL, GLSL ja C++) (2019.2, s. 4)
  • Hiirenloukku (2016.3, s. 28)
  • Homebrew – kotipolttoista kehitystä konsoleille ja kotitietokoneille (2013.2, s. 20)
  • Johdatus MIDI-dataan (2018.3, s. 31)
  • Jolla-ohjelmointi, osa 1: perusteet (2014.2, s. 40)
  • Jolla-ohjelmointi, osa 2: mittausanturit (2015.2, s. 22)
  • Jolla-ohjelmointi, osa 3: satelliittipaikannus (2015.4, s. 44)
  • Koneaivoa takomassa – Neuroverkkojen mysteerit auki (2015.3, s. 20)
  • Konekielen kiemurat (2015.2, s. 36)
  • Koodaa oma pelitekoäly (2017.4, s. 32)
  • Koodia Game Boylle kotikonstein (2017.2, s. 65)
  • Koodikoulussa (ohjelmoinnin opintiet) (2014.2, s. 12)
  • Kuuluisia kuvioita (Java-ohjelmointi, fraktaalit) (2017.1, s. 72)
  • Lapset ohjelmoijan opissa (tarinoita Scratchin ammattilaiselta) (2018.1, s. 20)
  • Leluohjelmointikielten ykkönen (Scratch-ohjelmointi) (2017.3, s. 16)
  • Machine code: The gateway to the computer’s soul (2016.1E, s. 54)
  • Maisemia Perlin-kohinalla (2015.1, s. 46)
  • Neuroverkko kirjoitti artikkelin (BranidPenend Windows) (2019.1, s. 5)
  • NodeMCU – avain esineverkkoon (2017.2, s. 28)
  • Nyky-Basicit (2015.4, s. 60)
  • Näin syntyi Assembly-demo (2018.3, s. 12)
  • Ohjelmointikieli: Common Lisp (2013.4, s. 18)
  • Ohjelmointikieli: Forth (2014.3, s. 18)
  • Ohjelmointikieli: Haskell (2014.2, s. 62)
  • Ohjelmointikieli: Prolog (2014.2, s. 16)
  • Ohjelmointikieli: Pure Data (2014.1, s. 22)
  • Ohjelmointikieli: Rust (2015.1, s. 35)
  • Ohjelmointiparadigmat (2013.4, s. 12)
  • Ohjelmoi Oculus Riftille (2015.2, s. 60)
  • Olin teini-ikäinen QBasic-ohjelmoija (2018.1, s. 60)
  • Omia pelejä Spectrumille (2016.3, s. 58)
  • OpenGL-ohjelmointi, osa 1: perusteet (2013.2, s. 34)
  • OpenGL-ohjelmointi, osa 2: puskurit ja shaderit (2013.3, s. 35)
  • OpenGL-ohjelmointi, osa 3: teksturointi ja valaistus (2013.4, s. 24)
  • OpenGL-ohjelmointi, osa 4: oma grafiikkamoottori (2014.1, s. 48)
  • OpenGL-ohjelmointi, osa 5: jälkikäsittely (2014.2, s. 52)
  • Opi QML:ää Skrollin parissa (2012.0, s. 3)
  • Paniikkikoodi, uuden ohjelmoijan riesa (vain web)
  • Parempi binäärihaku (Maailman vaikein algoritmi) (2014.1, s. 20)
  • PDP-1 – emulaattorimatka hakkerikulttuurin juurille (2013.3, s. 26)
  • Pelaamalla koodaajaksi (2015.4, s. 8)
  • Peliklassikko BASICilla: Star Trek (2017.2, s. 69)
  • Pelimoottori harrastusprojektina (2018.4, s. 26)
  • Pelinkehityksen vallankumous: ammattityökaluja ilmaiseksi (2015.3, s. 50)
  • Python luikertelee Pokittoon (2018.1, s. 15)
  • Bottikoodaajan tunnustukset (Päivä, jona Nethack rikottiin) (2019.1, s. 33)
  • QML, osa 1: Deklaratiivisten käyttöliittymien alkeet (2013.1, s. 28)
  • QML, osa 2: Yhteys C++ -maailmaan (2013.2, s. 14)
  • R – A language for data analysis (2017.1E, s. 36)
  • Raspista vanhan ajan kotitietokone (RISC OS Pico ja BBC BASIC) (2015.2, s. 52)
  • Segmenttipuun oksilla (2014.2, s. 36)
  • Shader-ohjelmointi – outoa salatiedettä? (2013.2, s. 38)
  • Soluautomaatti Pythonilla (Game of Life) (2016.3, s. 70)
  • Stringologia (2017.2, s. 36)
  • Suomen kielen sanavektorit (Luonnollisen kielen käsittelyn salainen ase) (2019.2, s. 12)
  • Tampio – ohjelmoi suomeksi (2018.1, s. 69)
  • TAUON paikka! (2017.2, s. 64)
  • Tee-se-itse raytracer (2017.4, s. 22)
  • Tekoäly porttaamaan MSX-pelit (2014.4, s. 12)
  • Tieteellistä laskentaa R-ohjelmointikielellä (2017.1, s. 20)
  • Tunneliefekti (2014.3, s. 60)
  • Tuunaa Tulikettua (2016.3, s. 44)
  • Turingin tervakuopat (2014.4, s. 58)
  • Unity 3D (2015.2, s. 48)
  • Vektorista kvarternioon – 3D-matematiikan peruspalikat (2013.3, s. 32)
  • Visuaalinen debuggaus (OpenGL, GLSL) (2019.2, s. 8)
  • Välilyönnit ja vänkyrät (koodin muotoilu) (2014.1, s. 12)

Kulttuuri

Lyhyet

  • Amiga.com ja 2000-luvun Kouri-kaupat (2017.3, s. 43)
  • Blogipoiminta: Ajattele, älä tottele (Disobey-ratkaisuja) (2018.2, s. 87)
  • DIN-varoitus konekeräilijälle (2017.4, s. 27)
  • Jumit pois virtakaapelilla (Microsoft Surface Book 2) (2019.2, s. 22)
  • Kohti ihmismäistä älykkyyttä ja sen yli – AlphaGo (2017.4, s. 27)
  • Kotirobotin lobotomia (Mitä tapahtui kotirobotille?, Anki Vector) (2019.2, s. 22)
  • Laatua laserilla (2018.4, s. 79)
  • Oikaisuja ja huomioita aikaisempiin numeroihin (2018.3, s. 39)
  • Oikaisuja ja huomioita (2019.1, s. 83)
  • Pi-hole – Verkkoliikenne siistiksi (2019.1, s. 85)
  • Päivitys: Virtuaalisilmikko kannettavalla (2018.2, s. 49)
  • Riippuvuuksientarkistimet (2017.1, s. 9)
  • RuuviTag – Suomi-majakka esineverkoille (2017.2, s. 13)
  • Ryzen-epävakautta Linuxissa (2018.4, s. 48)
  • SD-512 – MSX muistikorttiaikaan (2017.2, s. 25)
  • Skrolli International Edition – Maailmalle! (2017.3, s. 43)
  • Skrollin digilehti (2017.1, s. 42)
  • Skrollin suuri sisällysluettelo (2019.1, s. 83)
  • SuperCard Pro (2017.1, s. 42)
  • Timantti-neliö-algoritmi (Fractalus-päivitys) (2018.3, s. 60)
  • Tube-poimintoja (Skrollin YouTube) (2018.3, s. 43)
  • Videoulostulo Sinclair Spectrumiin (2017.4, s. 26)
  • Virtuaalirintamalta jotain uutta (Daydream/Gear VR) (2017.2, s. 25)
  • WAV-PRG – Vanhat C64-kasetit talteen (2017.4, s. 26)

Meitsie

  • Kunnon lehti osaajille (Skrolli viisi vuotta) (2018.1, s. 73)
  • Skrolli kävi ulkomailla (International Edition) (2019.2, s. 82)
  • Vain taivas rajana (Skrolli-miitti eli Limiitti #1) (2018.2, s. 84)
  • Vitsistä vuosien vaivaksi (Skrolli kaksi vuotta ja risat) (2015.1, s. 72)

Palstat

  • Ei näin! – CD-i, 3DO ja Nuon (2012.0, s. 4)
  • Ei näin! – Atari Jaguar (2013.1, s. 15)
  • Ei näin! – Konix Multi-System (2013.2, s. 32)
  • Ei näin! – Apple Pippin (2013.3, s. 30)
  • Ei näin! – Interaktiiviset elokuvat (2013.4, s. 69)
  • Ei näin! – Kotimikrosta konsoliksi (2014.1, s. 60)
  • Ei näin! – Sega (2014.2, s. 58)
  • Ei näin! – Konsolien formaattikiistat (2014.3, s. 66)
  • Ei näin! – Commodore (2014.4, s. 49)
  • Ei näin! – Lisenssipelien synkkä historia (2015.1, s. 54)
  • Ei näin! – Neo Geo (2015.2, s. 12)
  • Ei näin! – SAM Coupé (2015.3, s. 62)
  • Ei näin! – Imagine Software (2015.4, s. 82)
  • Ei näin! – Phantom (2016.1, s. 66)
  • Ei näin! – Gizmondo (2016.2, s. 20)
  • Ei näin! – Sinclair QL (2016.3, s. 78)
  • Ei näin! – Game Boyn kilpailijat (2016.4, s. 58)
  • Ei näin! – Sivumennen sanoen (N-Gage/Nokia) (2017.1, s. 64)
  • Ei näin! – Tammenterho tipahti (Acorn Acrhimedes) (2017.2, s. 62)
  • Ei näin! – Potkaisimme tyhjää (2017.3, s. 52)
  • Ei näin! – Kaikkein kurjimmat kotelot (2017.4, s. 44)
  • Ei näin! – Espanjassa surisee (2018.1, s. 42)
  • Ei näin! – Kaikenlaisia kauppiaita (2018.2, s. 54)
  • Ei näin! – Meiltähän tämä käy (2018.3, s. 81)
  • Ei näin! – Onko kiire vai tehdäänkö tietokoneella? (2018.4, s. 80)
  • Ei näin! – Klassisia virheitä (minikonsolit) (2019.1, s. 66)
  • Ei näin! – Amigaaargh! (2019.2, s. 76)
  • Fail! – How SEGA dropped the ball (2016.1E, s. 42)
  • Fail! – Just a side note (N-Gage/Nokia) (2017.1E, s. 66)
  • JOKin pelipalsta: Surkeat suomipelit (2017.2, s. 40)
  • JOKin pelipalsta: Lennetään netissä (2017.3, s. 50)
  • JOKin pelipalsta: Huuda kovempaa (kauhoelokuvapelit) (2017.4, s. 62)
  • JOKin pelipalsta: BattleTech (mechit) (2018.1, s. 40)
  • JOKin pelipalsta: Vaihtoehtohistoriaa (suuret strategiapelit) (2018.2, s. 50)
  • JOKin pelipalsta: Point’n’click-seikkailupelit (2018.3, s. 70)
  • JOKin pelipalsta: Taktista taistoa (2018.4, s. 70)
  • JOKin pelipalsta: Kerran villissä lännessä (2019.1, s. 72)
  • JOKin pelipalsta: Olisinpa maailmanvaltias (valloituspelit) (2019.2, s. 70)
  • JOKstoriaa, osa I: ennen mikrokivikautta (2017.2, s. 72)
  • JOKstoriaa, osa II: tv-pelejä ja pelikonsoleita (2017.3, s. 60)
  • JOKstoriaa, osa III: mikrokivikauden alkukipinät (2017.4, s. 74)
  • JOKstoriaa, osa IV: kun kotimikro tuli taloon (2018.1, s. 52)
  • JOKstoriaa, osa V: tupladekkejä ja turbotapeja (2018.2, s. 56)
  • JOKstoriaa, osa VI: tikuista asiaa (2018.3, s. 76)
  • JOKstoriaa, osa VII: englannin kielen tietoteknistä opiskelua (2018.4, s. 64)
  • JOKstoriaa, osa VIII: TV-tekniikan haasteita (2019.1, s. 64)
  • JOKstoriaa, osa IX: Grendel-hifiä ja salanimiä (2019.2, s. 86)
  • Postipalsta 2014.4 (2014.4, s. 79)
  • Postipalsta 2015.1 (2015.1, s. 66)
  • Postipalsta 2015.4 (2015.4, s. 33)
  • Postipalsta 2016.2 (2016.2, s. 82)
  • Postipalsta 2019.1 (2019.1, s. 83)
  • Postipalsta 2019.2 (2019.2, s. 85)
  • Pähkinänurkka 2013.3 (2013.3, s. 19)
  • Pähkinänurkka 2013.4 (2013.4, s. 83)
  • Pähkinänurkka: Joulun pähkinänurkka (2016.4, s. 80)
  • Pähkinänurkka: Pähkinänurkan ratkaisut (Särjetyt pähkinät) (2017.1, s. 75)
  • Pähkinänurkka: Neliöjuuritehtävän jälkipyykki (2018.1, s. 68)
  • Sirénin sisäpiiri: Commodore-sisäpiiri 2018 (2018.3, s. 48)
  • Sirénin sisäpiiri: Spectrum-sisäpiiri 2018 (2018.4, s. 32)
  • Sirénin sisäpiiri: Keinotodellisuus, quo vadis? (2019.1, s. 28)
  • Sirénin sisäpiiri: Robottiauto. Nyt? (Tesla Autopilotin kyydissä) (2019.2, s. 28)
  • Skrolleri: Suomalaisdemojen klassikot (2018.3, s. 4)
  • Skrolleri: Amigaaa! (2018.4, s. 82)
  • Skrolleri: Kun PC:stä tuli demokone (2019.1, s. 86)
  • Skrolleri: Maailman ensimmäinen demokompo (Grendelparty 1988) (2019.2, s. 88)
  • Skrolli 6,4 vuotta sitten (2012.0) (2019.2, s. 80)
  • Skrolli-kalenteri 2018.4 (2018.4, s. 79)
  • Skrolli-kalenteri 2019.1 (2019.1, s. 84)
  • Skrolli-kalenteri 2019.2 (2019.2, s. 81)

Pelit

Pääkirjoitus

  • Ville-Matias Heikkilä: Tämä lehti ei haihdu ilmaan! (2012.0, s. 2)
  • Ville-Matias Heikkilä: Kokonaiskuvaa ja jatkuvuutta (2013.1, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Skrolli kasvattaa selkärangan (2013.2, s. 3)
  • Mikko Heinonen: Yhdessä, ilosta (2013.3, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Voitosta voittoon (2013.4, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Kadonnutta ruohonjuuribittiä etsimässä (2014.1, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Puoli vuosisataa Basicia (2014.2, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Peleistä olisi enempäänkin (2014.3, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Emme haikaile menneisyyteen (2014.4, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Elektroniaivojen orjana (2015.1, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Auta nettiriippuvaista kansaa! (2015.2, s. 3)
  • Mikko Heinonen: Skrollia kansalle! (2015.3, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: skrolli.int (2015.4, s. 3)
  • Mikko Heinonen: Hi there! (2016.1E Sample, s. 2)
  • Valhe Kouneli: Tuntemattoman äärellä (2016.1, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Slow and steady (2016.1E, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Tekoälyahdistus (2016.2, s. 3)
  • Mikko Heinonen: Kenen joukoissa seisot (2016.3, s. 3)
  • Ville-Matias Heikkilä: Uutta luomaan! (2016.4, s. 3)
  • Mikko Heinonen, Tapio Berschewsky: Arvoa yhteiskunnalle (2017.1, s. 3)
  • Mikko Heinonen: From Finland with love (2017.1E, s. 3)
  • Tapio Berschewsky: Onnea ja kiitollisuutta (2017.2, s. 3)
  • Janne Sirén, Toni Kuokkanen: Ennen oli huonommin (2017.3, s. 3)
  • Mikko Heinonen: Runsas joulupaketti (2017.4, s. 3)
  • Mikko Heinonen: Pois kaninkolosta (2018.1, s. 3)
  • Janne Sirén: Tasavallan tietokonelehti (2018.2, s. 3)
  • Tapio Berschewsky: 30 vuotta nuori (IRC) (2018.3, s. 3)
  • Mikko Heinonen: Olisiko siihenkin appi? (2018.4, s. 2)
  • Mikko Heinonen: Seitsemän kertaa seitsemän (2019.1, s. 2)
  • Mikko Heinonen: Suloisen suomalainen konsepti (2019.2, s. 2)

Rakentelu

  • Alkuun juottamisessa (kolvaus) (2019.1, s. 44)
  • Arduino hallintaan – Muokattava käyttöliittymä mikrokontrollerille (2013.3, s. 16)
  • Arduinosta saunavahti (2013.1, s. 46)
  • Build a USB joystick adapter from an Arduino (2017.1E, s. 49)
  • Elektroniikan perusteet (2019.1, s. 46)
  • Entry-level soldering (2016.1E, s. 62)
  • Exactumin kasvihuone (chiliviljelmä kampuksen katolla) (2014.1, s. 15)
  • Google Analytics -näyttö (kävijälaskuri) (2018.4, s. 22)
  • Humanistin kolvauskoulu (2014.2, s. 46)
  • Kosketusnäyttö C64:lle (Koskettele kuusnepaasi) (2018.4, s. 46)
  • Langaton hiiri Amigaan (2017.4, s. 55)
  • Langaton näppis Amigalle (2018.3, s. 26)
  • Lukijan projekti: Nintendo leivänpaahtimeen (2015.1, s. 65)
  • Lukijan projekti: tee-se-itse-kannettava (2014.4, s. 25)
  • Opiskelijavoimin avaruuteen (Aalto-1) (2014.4, s. 16)
  • Rakenna oma lava tansseille (2016.4, s. 42)
  • Tee-se-itse USB-salasanatikku (2018.2, s. 64)
  • Vain mikrosekuntien tähden (Arduino-ajastimet) (2017.3, s. 28)
  • Vanha kahva käyttöön (Arduino-adapteri joystickille) (2016.4, s. 71)
  • Visuaalinen simulaatio (2014.1, s. 32)
  • Yhden illan projekti: Joystick-testeri (2015.3, s. 68)

Rauta

Sarjakuva

  • JJ Nääs: Nuoruuteni pelien parissa (2013.4, s. 74)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Rikoitko sä koneen? (2016.4, s. 57)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Rick Dangerous (2017.1, s. 59)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Pelit porttina kirjallisuuteen (2017.2, s. 51)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Shadow of The Beast II pelottaa edelleen (2017.3, s. 49)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Dungeon Masters (2017.4, s. 60)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Morris Rolph (2018.1, s. 32)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Taikataskut (2018.2, s. 39)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Ultima V – Warriors of Destiny (2018.3, s. 62)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Joulun taikaa (2018.4, s. 54)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Taikauskoa & urbaanilegendoja (2019.1, s. 68)
  • JJ Nääs – Turrikaanien yö: Jumissa (2019.2, s. 90)
  • Sonja Luoma: Shadow of the Colossus (2018.2, s. 87)
  • Sonja Luoma: The Witcher 3 (2018.4, s. 87)
  • Take the Pill (Skrolli-mainos) (2018.1, s. 75)
  • Wallu – Mikrokivikausi: Uusi, kaunis alku! (2014.1, s. 67)
  • Wallu – Mikrokivikausi: Sarjassamme suuria keksintöjä: Taskuparkki (2014.2, s. 61)
  • Wallu – Mikrokivikausi: Vahvaa asiaa Pelien ergonomiasta (2014.3, s. 65)
  • Wallu – Mikrokivikausi: 1995 muistoissamme (2014.4, s. 2)
  • Wallu – Mikrokivikausi: Mother’s little helper (2015.1, s. 75)
  • Wallu – Mikrokivikausi: 30-vuotisjuhlasarjis (2015.2, s. 64)
  • Wallu – Mikrokivikausi: Tekstipainotteinen sarjakuva (2015.3, s. 71)
  • Wallu – Mikrokivikausi: Eron hetki kun lyö, se miestä näin syö (2015.4, s. 5)

Softa

  • Alkuun AWS:n kanssa (Amazon Web Services) (2019.1, s. 34)
  • Blender (2014.1, s. 46)
  • Croutonilla lisäkiiltoa Chromebookiin (2015.2, s. 25)
  • Escaping Big Brother (2016.1E, s. 34)
  • Flash (2017.4, s. 4)
  • GNU Emacs (2014.3, s. 28)
  • Jumala koneesta (TempleOS) (2014.2, s. 58)
  • Kuinka isoveli eksytetään (2014.1, s. 16)
  • MacBasic (2016.4, s. 62)
  • MenuetOS – konekielellä voittoon (2015.3, s. 8)
  • Musiikinteko-ohjelmat – Ääntä kohti (Musiikkiohjelmat, DAWit) (2019.2, s. 24)
  • Perusmuistin vapautus MS-DOSissa (2016.2, s. 56)
  • Pientä PDF-muokkausta (Kuinka vaikeaa se voi olla?) (2019.2, s. 40)
  • Salattua sokeria (easter eggs) (2014.4, s. 62)
  • Staattisen HTML:n paluu (Vaihtoehto WordPressille) (2019.2, s. 43)
  • Taivaantutkijat ilman putkia (2016.4, s. 24)
  • Tässäkö seuraaja IRCille? (Matrix) (2018.4, s. 85)
  • Vim (2015.3, s. 26)
  • Vim – Epäintuitiivisen tehokas editori (2018.1, s. 14)
  • Voikko-oikoluku (2014.2, s. 8)
  • Writemonkey ja softasuunnittelun zen (2018.1, s. 12)

Syvä pääty

  • Kuinka rakensin tietokoneen 1960-luvulla – Osa 1 (Ensimikro ennen mikropiirejä) (2019.1, s. 56)
  • Kuinka rakensin tietokoneen 1960-luvulla – Osa 2 (Ensimikro ennen mikropiirejä) (2019.2, s. 47)

Taide

Tapahtuma

Tekniikka

Tiede

  • Bittibiologian alkeet (elämän mallinnus) (2013.4, s. 40)
  • Tekoäly – muutakin kuin robotteja (2014.4, s. 20)
  • Tietojenkäsittelyteorian salat (2016.2, s. 40)

Blogi

Katso myös englanniksi käännetty sisällysluettelo 2013.1 – 2015.3: Articles in Finnish Skrolli