Joka kodin virtuaalitodellisuus

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2016.2. NYTKÖ SE TULEE? Keinotodellisuuden matkapahoinvoinnin täyteinen taival – varhaisista yrityksistä nykypäivään, jossa kännykkäjätit jakavat virtuaalitodellisuutta kaupan päälle. Teksti: Janne Sirén Kuvat: Tapio Lehtimäki, Janne […]

Villi länsi

Armottomat pikselit: lännenpelien jäljillä

Villin lännen teemalla on tuotettu massiivinen määrä populaarikulttuuria niin elokuvista iskelmiin kuin sarjakuviinkin, eivätkä pelit ole mikään poikkeus. Lautapeleistä, huvipuistojen mekaanisista kaksintaisteluista ja flippereistä oli luonteva siirtyä bittimaailmaan, kun digitaaliset pelit alkoivat […]

Hacklab Summit Finland16

Hacklab Summit Finland16 1/2

Suomen hakkereiden perinteinen kesätapaaminen vietettiin viime viikonloppuna Helsingin Hacklabilla Pitäjänmäessä. Tapahtumaan olivat tervetulleita kaikki hakkeriscenen edustajat ja erityisesti uusien hacklabien perustajat. Teksti: Ville Ranki Kuvat: Turku Hacklab, Helsinki Hacklab Perjantain avajaisillalliselle saapui osallistujia […]

Teknologia diabeetikon apuna

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrolli-lehden numerossa 2015.4. Lähes puoli miljoonaa suomalaista sairastaa diabetesta, osa tietämättään. Softa, rauta ja open source mullistavat diabeteksen hoitoa – välillä kapinahengessä. Diabetes on joukko haiman vajaatoiminnan […]

Oculus Rift -ohjelmointi

Juttu on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2015.2. Virtuaalitodellisuuteen sopivat silmikkonäytöt ovat kovaa kyytiä tulossa markkinoille. Mutta kuinka niitä virtuaalimaailmoja sitten luodaan?  Se ei onneksi ole vaikeaa. Esittelemme matalan tason lähestymistavan virtuaalitodellisuuden […]

MenuetOS – konekielellä voittoon

Artikkeli on julkaistu alun perin Skrollin numerossa 2015.3. Viisitoista vuotta harrastuksena kehitetty käyttöjärjestelmä MenuetOS saavutti keväällä version 1.0. Katsastimme järjestelmän ja haastattelimme projektin perustajaa Ville Turjanmaata. Vuodesta 2000 lähtien Ville Turjanmaa on […]

256 tavun ohjelmia

Artikkeli on julkaistu alun perin Skrollin numerossa 2013.2. QR-viivakoodeja viljellään kyllästymiseen asti. Yleensä niihin on tallennettu nettiosoitteita, mutta niihin saa yhtä hyvin mitä tahansa dataa — vaikkapa ajettavia ohjelmia. Skrolli-lehti ikuistaa nyt […]

Kolumni: Kiinnostu kaikesta

Fuksi! Ole yleissivistynyt, maailmaa ymmärtävä teekkari! Ole etevä, teknisesti omatoiminen humanisti! Minä olen vaivaantunut aidalla istuja. Minulla on läpeensä humanistinen koulutus, mutta olen lapsesta asti harrastanut tietokoneita. Olen ohjelmoinut, piirrellyt, pelannut, seurannut […]

Skrolli ja Assembly 2015

Skrolli oli paikalla Assemblyssä entistäkin muhkeamman osaston voimin. Tällä kertaa kanssamme assyilivät hacklabilaiset, Suomen pelimuseo ja Kasettilamerit.

Yhdessä Suomen pelimuseon kanssa toimme osastolle kattavan valikoiman peliautomaatteja. Ilmaiseksi pääsi kokeilemaan useita klassikoita.

Tasavallan tietokoneen haastajat: MSX

80-luvun tietotekniikka kiteytyy monen mielessä Tasavallan tietokoneeseen, Commodore 64:ään. Se oli kaiken alku, se loi suomalaisen tietokonekulttuurin pohjan. Paitsi että ei ollut eikä luonut. Skrollin artikkelissa Tasavallan tietokoneen haastajat käsiteltiin Commodoren kilpailijoita. Artikkelin laajennetussa nettiversiossa muistellaan japanilaista MSX:ää, jolla oli Suomessa vankka jalansija ja paljon käyttäjiä.

Micropost oli esihistoriallisten tietokoneharrastajien oma lehti

Skrolli-lehti syntyi oman näkökulman, omien tietokonekulttuurillisten asioiden esilletuomisen tarpeesta. Skrolli ei ole kuitenkaan ainoa harrastajien luoma kotitietokonelehti vuosien ja vuosikymmenten varrella. 1980-luvulla perustettu Suomen Mikromaakarit ry syntyi aivan samoilla perusteilla kuin Skrollikin – ja yhdistys julkaisi myös omaa, upeaa lehteään. Micropostin painos oli pieni, 100-150 kappaletta kutakin, mutta sen kulttuurillinen jälki on sitäkin isompi.