Amiga-harrastus Suomessa

Commodoren jälkeen 1990-luvun alussa kuopattiin tasavallan tietokone seuraajineen ja valmistajineen: kotimikroja suvereenisti hallinnut Commodore katosi. Yhtiön viimeistä ihmeasetta, Amigaa, harrastetaan kuitenkin Suomessa edelleen. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.3 otsikolla […]

Kahden luvun ongelman ratkaisu

Viime blogauksessa päätäni särki eräs matemaattinen ongelma ja sen koodimuotoinen ratkaisu. Ongelma kuului tähän tapaan: On kaksi lukua, joiden summa on enintään 100. Henkilö A tietää niiden tulon ja B summan. B […]

Masters of Pixel Art

Pikselitaidetta Suomen pelimuseossa

Suomen pelimuseossa Tampereella avautui suorastaan herkullinen uusi näyttely, joka vahvasta retroudestaan huolimatta väristelee myös nykyaikaisia hermoja. Masters of Pixel Art näet pursottaa Pelimuseoon upeita, värikkäitä pikseleitä niin kaukaa retrovuosikymmeniltä kuin nykyajaltakin. Pikselitaidetta […]

Skrollin käänteinen syksy

Tämä kuvassa oleva hirvitys on jotain, mitä me Skrollin toimituksessa kutsutaan Sisältösuunnitelmaksi. Kun painopäivä lähestyy, se alkaa muuttua yhä vihreämmäksi – vähän niin kuin käänteinen syksy. Lehti valmistuu. Nyt juuri näyttää tuolta. […]

Kuva: Mikko Torvinen

printf(“Hei maailma!”)

Kuva: Mikko Torvinen Skrollin toimituksen blogi aukeaa virallisesti tämän ensimmäisen postauksen myötä. Haluatko tietää mitä juttuja seuraavaan Skrolliin on tulossa? Stay tuned. Ja aasinsiltana englanninkielisestä fraasista, tiesitkö että toinen englanninkielinen Skrolli ilmestyi […]

Muistoja kotitietokoneista

Muistoja kotitietokoneista

Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine toteutti vuosina 2013–2014 laajan selvityksen tietotekniikkaan ja sen käyttöön liittyvistä kokemuksista ja muistoista Suomessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin tietotekniikan harrastajilta ja käyttäjiltä massiivisella verkossa toteutetulla kyselytutkimuksella. Artikkeli on […]

Sähköauton historia

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2016.3. Polttomoottorin varjossa Sähköauto piti hallussaan maanopeusennätystä vielä vuonna 1900. Paikoin niitä myytiin kaksi kertaa enemmän kuin bensiiniautoja. Sitten Henry Ford kehitti liukuhihnan ja polttomoottoriauton […]

Joka kodin virtuaalitodellisuus

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2016.2. NYTKÖ SE TULEE? Keinotodellisuuden matkapahoinvoinnin täyteinen taival – varhaisista yrityksistä nykypäivään, jossa kännykkäjätit jakavat virtuaalitodellisuutta kaupan päälle. Teksti: Janne Sirén Kuvat: Tapio Lehtimäki, Janne […]

Villi länsi

Armottomat pikselit: lännenpelien jäljillä

Villin lännen teemalla on tuotettu massiivinen määrä populaarikulttuuria niin elokuvista iskelmiin kuin sarjakuviinkin, eivätkä pelit ole mikään poikkeus. Lautapeleistä, huvipuistojen mekaanisista kaksintaisteluista ja flippereistä oli luonteva siirtyä bittimaailmaan, kun digitaaliset pelit alkoivat […]

Hacklab Summit Finland16

Hacklab Summit Finland16 1/2

Suomen hakkereiden perinteinen kesätapaaminen vietettiin viime viikonloppuna Helsingin Hacklabilla Pitäjänmäessä. Tapahtumaan olivat tervetulleita kaikki  hakkeriscenen edustajat ja erityisesti uusien hacklabien perustajat.  Teksti: Ville Ranki: Kuvat: Turku Hacklab, Helsinki Hacklab Perjantain avajaisillalliselle saapui […]