Skrolli MEGA65-projektin päivitysvideolla

Skrollissa 2021.1 kerroimme Commodore 65:n ja sen retrouusinnan MEGA65:n tarinaa sekä testasimme uuden MEGA65 DevKitin. Jos MEGA65 kiinnostaa, projektin videopäivitys kannattaa katsastaa – eikä ainoastaan siksi, että videolla esiintyy myös Skrolli.

Amigaaa.com

14. tammikuuta on Sakun nimipäivä. Saku on luonnollisesti myös vuonna 1993 alkunsa saaneen Suomen Amiga-käyttäjät ry:n lempinimi, joka tuli alkujaan sanoista Suomen Amiga-käyttäjien unioni…

Atari ST -demoskenen 5 helmeä

Skrollin numerossa 2020.4 julkaistiin laaja artikkeli Atari ST -demoskenen nykytilasta. Tässä nettijatkossa esitellään viisi maukasta makupalaa Atari ST -demojen maailmasta, niin kotimaisten kuin ulkomaan demotaitureiden luomina, sekä tarjoillaan kiinnostuneille aimo annos paikkoja…

Yle esittää teksti-tv-taidetta teksti-tv:ssä

Teksti-tv on monille nykyään enemmänkin nostalginen muisto menneestä, mutta eihän se ole minnekään kadonnut: teksti-tv voi yhä hyvin, vaikkakaan ei porskuta aivan entiseen tapaan. Sen digitaalinen muoto ja rajoitukset ovat omalla tavallaan…

Teslan Atari-pelit

Artikkelit on alun perin julkaistu Skrollin numeroissa 2018.4 ja 2019.1. Pelikone pyörillä Skrolli testasi tuoreeltaan tiellä liikuteltavat retrokonsolit: Tesla Model X – ja Model 3 -sähköautot. Teksti ja kuvat: Janne Sirén (Skrolli…

Illuminatus

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2019.1. Paras peli ei ikinä Siitä piti tulla vuosikymmenen avaruusooppera – ei enää peli, vaan elämäntapa. Sen sijaan siitä tulikin meemi. Teksti: Janne Sirén Alkuvuodesta…

Matemaattisen taivaanrannan maalarit

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Fractalus Rescue on Fractalus! oli varhainen fraktaalien innoittama tietokonepeli. Vuosikymmeniä myöhemmin maisemanluonti kohinalla inspiroi modernin imitaation. Teksti: Janne Sirén Kuvat: Janne Sirén, Sakari Leppä,…

Tube-poimintoja

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.3. Tiesitkö, että Skrollilla on Youtube-kanava – youtube.com/c/skrollimagazine. Kanavalla julkaistaan verkkojatkovideoiden lisäksi muutakin… Tervetuloa!  1. Aloitimme keväällä videosarjan tietokonehistorian erikoisuuksista. Ensimmäisenä vuorossa olivat ARM-mobiililaitteiden esi-isä…

Paljonko siinä Salorassa oikein oli muistia?

Esimakua: Helsingin tietokone- ja pelikonsolimuseossa, Verkkokauppa.comissa Salora Fellown muistimääräksi kerrottiin 32 kilotavua – konfiguraatio, jota ei tietääksemme ollut olemassa edes laajennettuna. Myös suorittimen tieto on täysin väärä. Eräs Skrollin kaltaisen aika-agnostisen tietotekniikkalehden…

Assembly 2018

Assembly 2018 -kuvagalleria

Assembly 2018 on parhaillaan käynnissä. Skrolli on paikalla Retro Rewind -lehden ja Suomen pelimuseon kera, yhteisellä ständillä. Tältä siellä näyttää: Quakea mätetään ja kovasti:   Skene- ja partymeininkiä: Kovemman ytimen skenekin on…

Ajattele, älä tottele – Disobey-ratkaisuja

Julkaisimme Skrollin numerossa 2018.1 Selviytymisoppaan Suomen johtavaan hakkeritapahtumaan, Disobeyhin. Disobey-oppaamme on nyt myös Skrollin verkkosivuilla ja kannattaa lukea pohjille, jos tapahtuma ei ole entuudestaan tuttu. Yksi Disobey-tapahtuman elementti ovat tietomurtohaasteet, joita osallistujat…

Tulossa: ZX Spectrum Next

Teksti: Janne Sirén Kuvat: specnext.com, theproductdesigners.com, Wikimedia Commons Kerroimme Skrollin numerossa 2018.1 uustuotetusta Commodore 64 Reloadedista ja mainitsimme myös FPGA-pohjaisen Ultimate-64-uuskuusnelosen. ZX Spectrum (1982) ei ollut koskaan niin suosittu kuin kuusnelonen meillä…

Neliöjuuritehtävän jälkipyykki

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Skrollin toimituksen blogin helmikuun ohjelmointipähkinä saavutti valtavan suosion. Ongelmana oli jakaa luvut √1, √2, …, √100 kahteen joukkoon siten, että osien summat ovat mahdollisimman…

What was your first…

On Skrolli’s community group, we asked what were the first computers, video games and programming languages of the ~200 people on the group and a quarter of them answered. The results with…

Fraktaalivuoria AmigaBasicilla

Skrolli on siitä epätavallinen tietokonelehti, että se painaa ohjelmalistauksia paperille myös vuonna 2018 – uusimmassa numerossamme ja jatkossakin, monen muun lehden luovuttua tästä kauniista tavasta vuosia/vuosikymmeniä sitten. Koodista kertominen ja sen esitteleminen…

Skrollia on ollut tekemässä 234 eri ihmistä

234. Se on aika kova luku. Kiitoksena Skrolli-yhteisölle tahdomme kutsua teidät kaikki Skrollin järjestämään Skrolli-miittiin eli Limiittiin Tampereelle pääsiäislomien aikaan 31.3.2018. Kutsu on avoin kaikille Skrollia koskaan tehneille ja myös kaikille Skrollin…

Kirjat: Adeno – Retropelaamista 2050-luvun Helsingissä

Miten oman aikamme ja lapsuutemme peleihin suhtaudutaan yli 30 vuoden päästä ja minkälainen paikka Helsinki on tuolloin? Näihin mielenkiintoisiin kysymyksiin saattaa löytää vastauksia Osuuskumman julkaisemasta Maija Haaviston sci-fi-romaanista Adeno. Romaanin lähtökohdat ovat…

Skrolli 2018.1 on tulossa – Lataa taustakuva

Skrolli 2018.1 ilmestyy n. 15.3.2018 ja tältä se näyttää: Kansikuvasta kuuluu kiitos graafikko Mikael Heikkaselle, joka toteutti toimituksen idean kannesta maaliskuun numeron kärkinostolle Ohjelmoija, debuggaa itsesi. Heikkasen muihin töihin voi tutustua hänen…

Vanha purkkihäirikkö muistelee – tarinoita BBS-alamaailmasta

Ennen kuin Internet tuli kaikkien ulottuville, tietokoneharrastus eli BBS-järjestelmissä eli purkeissa. Parhaimmillaan ne olivat kuin nykyiset keskustelufoorumit: leppoisia samanhenkisten ihmisten kokoontumispaikkoja. Ja pahimmillaan ne olivat kuin nykyiset keskustelufoorumit: kuppikuntaisia, aloittelijavihamielisiä lietealtaita. Nettikiusaamisena…

Helmikuun koodauspähkinä

Matemaattiset ohjelmointipähkinät ovat siitä mielenkiintoisia, että ne on yleensä helppo määritellä, mutta ratkaisu saattaa osoittautua yllättävän hankalaksi. Haastamme blogin lukijat nyt ratkomaan seuraavaa pintapuolisesti yksinkertaista ongelmaa: Jaa luvut sqrt(1), sqrt(2), … ,…

Kumpulassa kukkii – chiliviljelmä kampuksen katolla

Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksen katolla, henkilökuntaa kummastuttaneessa majassa viljeltiin tietoteknistä chiliä. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.1. Voit tilata lehden kätevästi täältä, niin voit lukea jutut kätevästi heti lehden saapuessa!…

Maailman vaikein algoritmi

Moni koodari on yrittänyt toteuttaa binäärihaun, mutta tuskin kukaan on onnistunut siinä. Tämän jutun luettuasi voit liittyä harvojen ja valittujen joukkoon. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.1. Voit tilata lehden…

Iso kuva

Internetissä kaikki – tai mikään ei – on katoavaista, näkökulmasta riippuen. Nyanssit tuppaavat kuitenkin hukkumaan, joten otin tänä aamuna suuren ruutukaappauksen Skrollin etusivusta. Voimme vuosien päästä ihmetellä, miltä skrolli.fi näytti 19.1.2018. 🙂…

Ohjelmistokäännösten kivikot

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2013.4. Tietotekniikan käyttäjä huomaa yhäkin kielikukkasia suomenkielisissä ohjelmissa. Selvitimme, mistä käännösongelmat saavat alkunsa ja miten ohjelmistoja ylipäänsä käännetään. Teksti: Mikko Heinonen Kuvat: Manu Pärssinen ”Valitse…

Vankilapulma

Pitäisikö uudenvuoden juhlinnan lomassa olla enemmän koodattavaa? 🙂 Minulla liikeni vihdoin aikaa kyhätä jonkinlainen koodi kasaan seuraavaa matemaattista koodaustehtävää varten. En ihan saanut ulos tätä ennen joulua. Kuulin tämän itse aikanaan lukiossa….

M.U.L.E. – Klassikkopelin pahvinen paluu

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.1. Tietokonepeliksi, jota myytiin 30 vuotta sitten vain 30 000 kappaletta, MULE on yllättävän elinvoimainen. Muulia pelataan edelleen, nykyisin myös kotimaisena lautapelinä. Teksti: Janne Sirén…